Folytatódott a magyar éremeső Mingacsevirben

2015. 06. 16.
Megosztás

A hétfői versenynaphoz hasonlóan folytatódott az éremeső a magyar kajakosok és kenusok jóvoltából: három aranyat és négy bronzot nyertek kedden az Európa Játékokon.

A keddi versenynapon tíz kajak-kenu döntőben is érdekelt Magyarország – a sort a kajaknégyes tagjaként egy aranyat hétfőn már nyerő Kozák Danuta kezdte K-1 500 méteren.

London kétszeres olimpiai bajnoka egyesben is feltartóztathatatlan volt, tükörsimán verte a mezőnyt, megszerezve a magyar küldöttség negyedik elsőségét az Európa Játékokon.

Az UTE kajakosa délután kétszázon újfent bővítette az éremkollekcióját. A rajtnál alaposan beragadt, de kiváló hajrájának köszönhetően éppen be tudott jönni a harmadik helyre.

„Elégedett vagyok, jól sikerült Európa Játékok volt – főleg, hogy az első volt… Az olimpia más lesz, nehéz lesz fizikálisan és szellemileg bírni, hiszen ha sok számot vállalunk, egy héten keresztül folyamatosan versenyzünk. Itt csupán két-három napig kellett csúcsformában lenni. Idén nyáron nagyon sűrű idényünk van a válogatók, az Európa Játékok és a milánói kvalifikációs világbajnokság miatt, mindenhol maximálisan 'ott' kell lenni. Ez az olimpiai egy héthez képest pedig lassan három hónap…” - nyilatkozta a mob.hu-nak Kozák Danuta.

Húsz perccel később szállt vízre a Kammerer Zoltán (Graboplast Győr), Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel (Vasas SC) kajaknégyes 1000 méteren, és taktikusan versenyezve, remek hajrával sikerült megvernie az orosz egységet.

„Úgy szálltam le a gépről, hogy szeretnék egy szép érmet szerezni egy szép csatában, de nem gondoltam volna – sőt, a páros győzelem után sem -, hogy a négyesben is nyerhetünk, bár az előfutamok után látszott, hogy mind a két számban éremesélyünk van. Ez minden várakozást felül múl, csak nem mer az ember igazán örülni, mert nem ez volt az év fő versenye, hanem a kvalifikációs világbajnokság lesz. Minden esetre az eredmények azt mutatják, jó úton járunk az olimpia felé. Idén, ahol eddig indultam, mindenhol nyertem. Nagyon szeretem amit csinálok, Kati néni a legjobb edző a világon, jó a csapat, jók a társak, húzzuk egymást edzésen, de legfontosabb, hogy élvezem, amit csinálok. Minden versenyen, de még egy edzésen, legyen az akár futóedzés – akkor is motivált vagyok. Szórakozás és egyben kemény munka nekem a kajakozás. ezek az eredmények mindenképpen biztatóak a kvalifikációs vb előtt. Az itteni eredményeink úgy érzem, mindenképp kvalifikációs helyet jelentenének!” - mondta a mob.hu-nak a kétszeres Európa Játékok-győztes, háromszoros olimpiai bajnok kajakos.

Kozák után így Kammerer is duplázott, hétfőn Szalai Tamás oldalán győzött a kettesek között 1000 méteren Mingacsevirben.

„Amikor kieveztünk a pályára megijedtem, mert erősebb szembe szél volt, mint amire számítottam. De a versenyen ebből nem éreztem semmit, Zoli nagy háta felfogta a szelet, tökéletesen sztrókolta a hajót, mi meg dolgoztunk mögötte, ahogy csak bírtunk. Végig éreztem, hogy elől haladunk, de nem mertem oldalra kipillantani, hogy hol állunk. A lényeg, hogy nyertünk, méghozzá úgy, hogy legyőztük a 2013-as és 2014-es világbajnokot. Kíváncsi vagyok, hogy ezt a sikert hogyan értékelik majd a szövetségben és remélem, hogy megkapjuk az engedélyt arra, hogy mi induljunk majd a milánói világbajnokságon” – fogalmazott az mkksz.hu-nak Tóth Dávid.

A nap harmadik magyar érdekeltségű döntőjében Kárász Annáért (Szegedi Vízisport Egyesület) és Vad Ninettáért (KSI SE) szoríthattunk K-2 500 méteren. A rajtot remekül elkapták, a szerb és a román egység mögött végül harmadikként zártak, épp csak maguk mögé utasítva a németeket.

„Ez volt az eddigi legjobb pályánk ezen az Európa Játékokon. A szembe szél nem okozott gondot, jól kieveztük magunkat, én a részemről elégedett és boldog vagyok ezzel a bronzéremmel” – mondta Vad Ninetta.

„Valóban ebben a pályában nem volt több, a maximumot nyújtottuk, kemény iramot tudtunk menni és örülök, hogy nem csúsztunk le a dobogóról” – tette hozzá Kárász Anna.

A két kajakos a kétszáz kettesek között a negyedik helyen végzett, az aranyérem Fehéroroszországba került.

Dudás Miklósnak a délutáni programban a kajak egyes 200 méteres döntőjében volt jelenése, és maximálisan beváltotta a hozzá fűzött reményeket: rendkívül magabiztos, félhajós előnnyel nyerte a kajak-kenu-csapat ötödik aranyérmét az EJ-n.

„Erősségem a pálya második fele volt. Nagy darab vagyok, az egész mezőnyben egyedülálló a száz kilós súlyom és a kétméteres magasságom. Ez olyan rövid táv, hogy a legelső ötven méteren akármennyire is vagyok begyorsítva, felkészítve, ezzel a súllyal nem lehet úgy beindulni, hogy elsőnek jöjjek ki. Viszont, ha begyorsulok, a végsebességem az egyik legjobb a mezőnyben, így a pálya második fele szokott jobban sikerülni. Éppen ezért azt gyakoroljuk, hogy az elején minél jobban sikerüljön, sokat rajtgépezünk, rövidezünk. Most diétázom is, az a néhány kiló különbség is érezhető volt. Ez egy nagyon fontos verseny volt, és nagyon örülök, hogy nyertem, de a világbajnokságra készülünk, ha az nem sikerül Milánóban, akkor nincs olimpia. Ez most mindenképp önbizalmat adott. Van még másfél hónap, még egy kis diéta, plusz edzés, és ide nekem az oroszlánt, és azt is legyőzöm!” – nyilatkozta a mob.hu-nak Dudás Miklós, a Fémalk-Bomba AVSE kajakosa.

Az ifjúsági olimpiai bajnok Tótka Sándor (UTE) és az Eb-ezüstérmes Molnár Péter (Tiszaújvárosi VSE) ugyancsak felállhatott a dobogóra K-2 200 méteren, a szerb Nebojsa Grujics, Marko Novakovics és a német Ronald Rauhe, Tom Liebscher kettős mögött zártak a harmadik helyen, öt ezreddel megelőzve a spanyol egységet, akik holtversenyben lettek negyedikek a britekkel.

Csay Renáta (Graboplast Győr) a női kajakosok 5000 méteres távján a második helyet csípte meg a rajt után. A fehérorosz Marina Litvincsuk folyamatosan növelni tudta előnyét, és a hajrában a brit Lani Blecher is előzött, így a magyar lány harmadikként zárt.

Pauman Dániel szintén az 5000 méteres távon ötödik lett.

Az utazó csapatba az utolsó pillanatban bekerült Hajdu Jonatán a kenu egyes 200 méteres döntőjében senkit sem tudott megelőzni a kilencfős mezőnyből.

EREDMÉNYEK

NŐI K-1 500m:

1. Kozák Danuta 2:03,569
  2. Yvonne Schuring (osztrák) 2:04,708
  3. Ewelina Wojnarowska (lengyel) 2:05,389

FÉRFI K-4 100m:

1. Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel 3:07,063
  2. Alekszander Szergejev, Vaszilij Pogreban, Anton Rjahov, Vladiszlav Blintcov (oroszok) 3:08,034
  3. Pavel Miadzvedzeu, Aleh Jurenia, Vitalij Bialko, Raman Piatrusenka (fehéroroszok) 3:08,827

NŐI K-2 500m:

1. Marina Litvincsuk (fehérorosz) 22:48,990
  2. Lani Belcher (brit) 23:05,625
  3. Csay Renáta 23:05,851

(MOB/czo, vf, MKKSZ, fotó: MOB/Szalmás Péter)