
Mező Ferenc Olimpiai Szellemi Vetélkedő 2025
A versenyt a Magyar Olimpiai Bizottság az általa működtetett Magyar Olimpiai Akadémián keresztül hirdeti meg.
A verseny célja:
- A magyar olimpiatörténet megismertetése és megszerettetése a fiatalok körében.
- Az olimpiai eszme és az olimpiai hagyományok ápolása.
- Versenyalkalom biztosítása az olimpiatörténet iránt érdeklődő tanulók részére.
- Az iskolák közötti kapcsolatok kiépítése, a fiatalok közötti sportbarátságok kialakítása, elmélyítése.
- A vetélkedő során az együttműködés, a fair play szellemiségének elmélyítése.
- A legjobbak számára országos versenyen való részvétel biztosítása, hogy sikeresen képviseljék iskolájukat.
Az országos döntő szervezője:
Az országos döntő a Magyar Olimpiai Bizottság és az általa működtetett Magyar Olimpiai Akadémia szervezésében kerül megrendezésre.
Országos döntő ideje, helye: 2025. április 26. (szombat), Budapest, Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem.
A versenyek időpontjai, helyszínei:
- Az internetes feladatfordulók időpontjai (csütörtök 14:00 és 16:00 óra között):
1. forduló: 2025. március 6.
2. forduló: 2025. március 13.
3. forduló: 2025. március 20.
4. forduló: 2025. március 27.
5. forduló: 2025. április 3.
Minden intézmény saját hatáskörében gondoskodik a feladatkitöltés helyszínéről és időpontjáról.
A verseny résztvevői:
Korcsoport: A 4 fős csapatban minden általános és középiskola 2015. január 1. és 2007. december 31. között született tanulója indulhat vegyesen, korcsoport megkötés nélkül.
Korlátozás: ugyanazon köznevelési intézmény csak 1 csapattal nevezhet.
Résztvevők: az elektronikus nevezési rendszerben szabályosan benevezett csapatok.
Nevezési e-mail cím: [email protected]
A nevezésnek tartalmaznia kell a résztvevő csapat nickname-t (becenevét maximum 15 karakterben – az iskolák teljes nevét a Kahoot rendszer nem tudja kezelni), az adott iskola teljes nevét, helységnevét, a csapatvezető/felkészítő/kapcsolattartó teljes nevét és a pontos levelezési e-mail címét.
Az elfogadott nevezés után minden csapat visszaigazolást kap a megadott email címre, hogy részt vehet a játékban.
Nevezni lehet 2025. február 3-tól február 10-ig folyamatosan. A 2025. február 10-én, 24 óra után érkezett nevezéseket nem áll módunkban elfogadni.
A verseny lebonyolítása:
A résztvevőknek 5 héten át, 3-5 kérdéstípusban megjelenő kérdésekre kell válaszolni. A MOB honlapján (http://olimpia.hu/), a Magyar Olimpiai Akadémia aloldalon található majd. Itt jelenik meg egy link, ami elnavigál a Kahoot felületre.
A feladatokat a Kahoot interaktív kvízkészítő alkalmazás felületén kell megoldani.
A csapatoknak az előre beküldött Nickname-mel (becenévvel) játszanak az öt forduló alatt, ezt kell végig használniuk! Tehát, ha egy csapat a „Bond007ügynök” nevet választja, akkor az öt forduló alatt mindig ezzel a névvel kell bejelentkeznie és játszania!!!!
Csak így tudjuk az öt forduló pontjait csapatonként érdemben összesíteni!
A feladatokat kizárólag laptopon vagy asztali számítógépen ajánljuk megoldani!
Az okostelefont kérjük, egyáltalán ne preferálják, mert a kicsi képernyőfelületből származó hátrányokkal és az abból adódó hibákkal, reklamációkkal nem áll módunkban foglalkozni.
A laptopon/asztali számítógépen a játék előtt a hangerőszabályozót fel kell „hangosítani” (lesz gépi hangos kérdés) és kérjük, ugyanezt a Kahoot alkalmazásban is tegyék meg!

<strong>A fehér nyíl mutatja, hol lehet a hangot állítani az alkalmazásban.</strong>
(A fehér nyíl mutatja, hol lehet a hangot állítani az alkalmazásban.)
Az öt játékhét alatt az adott játékhéten csütörtök 14:00 és 16:00 óra között lehet játszani, de a játéknap alatt csak egyszer lehet a Nickname-mel (becenév) belépni, és megoldani az adott forduló feladatait. A feladatok időkorláttal kerülnek meghirdetésre, amit elérve az adott feladat megoldási felülete lezár.
Nyomatékosan kérünk mindenkit, hogy csak a megadott Nickname-mel oldják meg az aktuális feladatot. A rendszer naplóz minden belépőt/feladatmegoldót, rögtön láthatóvá válik, ha valaki olyan játszik, aki nem adta le a nevezését. A játékélmény legyen a legfontosabb, ne hozzuk egymást kényelmetlen helyzetbe!
Kérjük, figyelmesen olvassák el a feladatok kitöltési útmutatóját!
A Kahoot program minden kérdés megválaszolása után rögtön mutatja a jó megoldást és az elért pontszámot (ez függ egyrészt attól, hogy jó volt-e a válasz, valamint attól, milyen gyorsan adta meg a csapat a választ), valamint minden heti kérdéssor megoldása után az elért összeredményt.
Felhívjuk a csapatok figyelmét, csak jó válasz esetén ad pontot az alkalmazás (gyors válasz esetén többet, lassabb válasznál kevesebbet), így azt ajánljuk a résztvevőknek, érdemesebb jól átgondolt helyes válasszal kevesebb pontot kapni, mint egy gyors rossz válasszal nullát.
Országos döntő:
8 csapat részvételével kerül megrendezésre. Az országos döntőbe az öt Kahoot fordulóban legtöbb pontot szerzett csapatok kerülnek meghívásra. Amennyiben az országos döntőről visszalépés történik, úgy az öt forduló alapján pontszámban következő csapat kerül meghívásra.
Az országos döntőn a versenyzők a döntő helyszínén írásban és szóban (ha technikailag kivitelezhető, akkor a Kahoot interaktív kvízkészítő alkalmazás felületén is) válaszolnak a kérdésekre. A lebonyolítási rendről a Magyar Olimpiai Akadémia dönt.
Költségek: Az adott verseny költségei a Magyar Olimpiai Bizottságot és az általa működtetett Magyar Olimpiai Akadémiát terhelik.
Igazolás: Az iskolák igazgatói által kiadott pecsétes igazolás, amelyen az országos döntőn részt vevő csapattagok (4 fő) beazonosíthatóan fel vannak sorolva. A döntőn a versenyzők tanulói igazolványa ellenőrzésre kerül.
Díjazás:
Az országos döntő győztes csapata (4 fő versenyző + 1 fő felkészítő) meghívást nyer a Magyar Olimpiai Akadémia ötnapos nemzetközi nyári olimpiai táborába.
Az első három helyezett csapat érmet, az első serleget, a döntő többi csapata emlékérmet, minden csapattag és a felkészítő jutalomkönyvet kap.
Rendelkezések:
Csapatlétszám: 4 fő játékos + 1 fő felnőtt (felkészítő tanár).
Játékosok szerepeltetése: az országos döntőn 4 fő játékos szerepeltethető csapatonként, akiket a döntő technikai adminisztrációja során leellenőriztek.
Feladatanyag:
- A 190 magyar olimpiai bajnoki cím és megszerzésének története az újkori olimpiai játékokon.
- A 316 magyar olimpiai bajnok versenyzői pályafutásának eredményei.
- Témakör terjedelme: Kik, mikor, hol, milyen sportág, milyen versenyszámában, milyen eredménnyel lettek győztesek az újkori olimpiákon. A győzelem megszerzésének körülményei, továbbá bajnokaink mikor (csak az évszám kell), hol születtek, illetve hunytak el, egyesületük, amikor bajnoki címüket szerezték, olimpiai részvételeik száma és azokon elért pontszerző helyezéseik (1-6. helyezés).
- Olimpiai ezüst- és bronzérmet szerzett versenyzőink olimpiai eredményei, milyen sportág, milyen versenyszámában, milyen eredménnyel szerezték érmeiket, pontszerző helyezéseiket, mikor (csak az évszám kell), hol születtek, ill. hunytak el, olimpiai részvételeik összessége.
- Képfelismerés. Az éremszerző (1-3. helyezett) magyar sportolók képről felismerése, valamint szerepléseik az újkori nyári és téli olimpiai játékokon.
Helyezések eldöntése:
Az online ötödik fordulót követően az azonos pontszámmal rendelkező csapatok között az országos döntőbe kerülést az 5 fordulóban megadott helyes válaszok összessége, illetve a program által adott pontszámok döntik el (a holtversenyben végzett csapatok esetében az egyes fordulókban megadott jó válaszok darabszámát összesítjük).
Az országos döntőn azonos pontszám esetén a végső helyezéseket pótkérdésekkel el kell dönteni.
Az online (Kahoot) fordulók kitöltése során felmerült – nem releváns – technikai hibák vagy problémák miatt az érintett feladat újra kitöltésére, vagy a feladatokra adható pontok jóváírására nincs lehetőség.
Információ, ajánlott irodalom:
• MOB honlap www.olimpia.hu
• Magyarok az olimpiai játékokon 1896-2024. Főszerkesztő: Győr Béla. MOB kiadvány.
Születési és halálozási időpontoknál az évszám elegendő.
• Képfelismeréshez a MOB honlapján "Olimpiai sportágak (olimpikonjaink)" címszó alatt, valamint a Magyarok az olimpiai játékokon 1896-2024 című könyvben található képek a mérvadók a versenyfeladatokban.