Minden magyar kajak-kenu egység a döntőben

2013. 08. 29.
Megosztás

A duisburgi kajak-kenu világbajnokság csütörtöki versenynapján minden magyar egység továbbjutott, így megmérkőzhet a legjobbakkal.

Először az C-2 1000 méteren rajthoz álló férfi kenu páros jutott a fináléba. Vasbányai Henrik és Mike Róbert nagyon meggyőzően versenyezve nyerte meg az előfutamát délelőtt. Életük legjobb idejét futották, annak ellenére, hogy győzelmüket senki sem veszélyeztette. Sikerükkel az előfutamból közvetlenül a döntőbe jutottak. A többi ma rajthoz álló magyar egység is ott lesz a szombaton a legjobbak között.

„Mi az aranyérmért jöttünk – erősítette meg az előfutam után Vasbányai Henrik. Eddig a rajtunk nem volt az igazi, úgy néz ki, hogy abban sokat tudtunk fejlődni. Nagyon örülök neki, hogy ilyen jó pályát mentünk.”

3.29.951. Ez a Vasbányai, Mike páros új rekordja 1000 méteren. Mögöttük a második helyen befutó lengyel duó majdnem 5 másodperccel gyengébb időt ment. A fantasztikus időeredménnyel a páros trénere, Oláh Tamás is elégedett:

„A nagy rivális orosz páros úgy ment 3.33-at, hogy meccselniük kellett a franciákkal a győzelemért.”

A többi magyar páros is jól szerepelt ma. A legnehezebb dolga talán az olimpia címvédő Dombi-Kökény duónak volt K-2 1000 méteren. Ők az előfutamukat megnyerték, a középdöntőben pedig harmadik helyet szereztek.

„Mint kötelező programra, úgy tekintettünk a középfutamra, nem törtük kezünket-lábunkat, annyi volt a cél, hogy továbbjussunk – mondta a célban Dombi Rudolf. Mozgott alattunk a hajó, rossz volt a víz, de a férfi kajak mezőny egy világbajnokságon nem arról szól, hogy könnyedén megyünk nagyon jól. Holnap pihenünk, szombaton pedig harapni fogunk a döntőben, a szél mozgását elnézve még jól is jöhet, hogy valamelyik szélső pályára fogunk így kerülni.”

Női K-2 500 méteren sem okozott gondot a döntőbe kerülés a magyaroknak. Kovács Katalin és Douchev-Janics Natasa győzött az előfutamban és jó pályát ment délután a legerősebb középdöntőben is, ahol második helyet szereztek a lengyelek mögött.

A kenupároshoz hasonlóan futamgyőztesként jutott egyből a döntőbe a Szabó Gabriella, Fazekas-Zur Krisztina összetételű 1000 méteres páros is, amely egyértelmű esélyese a szombati finálénak.

„Jó bemutatkozás nekünk ez az 1000 páros, nagyon élveztem” – tartott villámértékelést a futam után Szabó Gabriella.

Jól szerepeltek a magyarok egyesben is. Egyedül Medveczky Erikának lett volna arra lehetősége, hogy közvetlenül a döntőbe kerüljön K-1 1000 méteren, de a kora reggeli előfutamban második helyet szerzett lengyel ellenfele mögött, így délután ismét vízre kellett szállnia. A középdöntőben viszont rákapcsolt, simán győzött és szemre is nagyon meggyőzően kajakozott.

„Reggel az előfutamban elment a lengyel lány, én meg nem akartam szenvedni – mondja Medveczky Erika. Délután a középfutamban viszont nagyon jól futott alattam a hajó, jól esett kajakozni. Nekem ez az egy számom van, szóval nem is baj, hogy kicsit belejöttem a versenyzésbe.”

Storcz Botond a világbajnokság előtt többször nyilatkozta, hogy egyre érettebben versenyez K-1-ben Dombvári Bence. A fiatal kajakos ma igazolta a kapitány szavait. Második lett az előfutamban és második lett a középfutamban is, ahol csak a németek legjobb kajakosa, Max Hoff tudta megverni.

„90%-os pályát mentem, így is végig tartani tudtam Max Hoff tempóját – meséli Dombvári Bence. Hoffnak a végén talán elege lett abból, hogy tapadok, a finisben kicsit leszakadtam, ennek ellenére elégedett vagyok. 2 éve csak a B-döntőbe tudtam bekerülni a világbajnokságon, azóta szereztem némi rutint a nemzetközi mezőnyben, ami remélhetőleg elég lesz arra, hogy a legjobb 5 között végezzek szombaton, 1000 méteren.”

Lazán kajakozott az előfutamban, a középfutamban pedig repesztett egy nagyot London kétszeres aranyérmese, Kozák Danuta. A K-1 500 méter olimpiai címvédője a legjobb idővel került a szombati fináléba.

„Izgultam egy kicsit a rajt előtt, mert tudtam, hogy csak az első kettő jut tovább, de jó volt éles helyzetben végigmenni a pályán – mesélte az olimpia bajnoknő. Szembeszél volt, próbáltam imitálni egy döntőt és hajtani egy nagyot és ez sikerült.”

Nem lesz ott a fináléban Danuta egyik legnagyobb ellenfele, a friss Európa-bajnok Benedek Dalma. A szerb színekben induló magyar kajakost még a délelőtt kizárták, mert lekéste az előfutama rajtját. Aztán a versenybíróság úgy döntött, hogy ennek ellenére Dalma folytathatja a 10-es pályán az egyik középfutamban, mert az indító bíró előbb lőtte el a futamot. Ezt a döntést viszont az ellenfelek megóvták, mert a szabály szerint a versenyzőknek a rajt előtt 2 perccel a rajtvonal 100 méteres körzetében, 1 perccel előtte pedig már a rajtvonalon kell lennie. Dalma sajnos ezeknek nem felelt meg, ezért zárták ki véglegesen.

Vajda Attila viszont ma kisebb „erődemonstrációt” tartott, ment egy jóízű pályát C-1 1000 méteren az elő-, és a középfutamban is. Mindkettőt megnyerte, így bizakodva várja a szombati döntőt.

„Szeretnék ilyen jó pályát menni szombaton, és ha lehet, nyerni is szeretnék – mondta a mai verseny után mosolyogva Vajda Attila. Úgy érzem, hogy reális cél lehet számomra a dobogó 1000 méteren. Erős középdöntőben szerepeltem, egy csomó előfutam másodikkal sorsoltak össze. Ennek ellenére minden rendben ment, nem volt kapkodás, jó iramot eveztem.”

Pénteken reggel 9 órakor a K-1 férfi 500 méter előfutamaival folytatódik a program.

A pénteki program:

09.00: 500 és 1000 m-es előfutamok (K–1/C–1/K–2/C–2/K–4)
14.15: 500 és 1000 m-es középfutamok (K–1/C–1/K–2/C–2/K–4)
16.30: 200 m-es előfutamok (C–1, K–1, C–2, K–2)

A magyar indulók:

C–1 200 m: Lakatos Zsanett

A további program

SZOMBAT
10.00: 200 m-es középfutamok (C–1, C–2, K–2)
11.05: 500 és 1000 m-es C- és B-döntők
13.00: 200 m-es középfutamok (C–1, K–1)
15.25: 500 és 1000 m-es döntők (K–1/C–1/K–2/C–2/C–4)

VASÁRNAP
9.00: 5000 m-es döntők (C–1, K–1)
11.00: 200 m-es döntők (K–1, K–2, C–1, C–2)
14.30: 500 és 1000 m-es döntők (K–4/K–1/C–1/K–2/C–2)
17.00: váltó döntők (C–1, K–1)

A verseny eredményei on-line itt megtalálhatók.

(Forrás: kajakkenusport.hu, Fotók: Kovács Tamás/MTI)