A magyar országúti válogatott fiataljai a múlt héten az U23-as korosztály legnagyobb presztízsű versenyén, a Tour de l'Aveniren remekeltek - a csúcs Valter Attila hétvégi szakaszgyőzelme volt. De hogyan jutottunk idáig, mennyire jelentős ez az eredmény nemzetközi szinten, és mit jelenthet a tokiói olimpiára nézve?
A magyar kerékpársport drasztikus fejlődését nehéz nem észrevenni, különösen az országúton. Olyan eseményeknek lehettünk tanúi az utóbbi 365 napban, amelyekről 5 éve még álmodni sem mertünk volna: hazánk jövőre a Giro d'Italia háromhetesének rajthelyszíne lesz, Peák Barnabás előbb gyakornoki, majd profi szerződést kapott a legmagasabb szinten jegyzett csapatoktól, Valter Attila pedig a korosztályos Tour de France-on, a l'Aveniren szerzett szakaszgyőzelmet. Ahhoz, hogy milyen tudatos építkezés vezetett el ezekhez az eredményekhez, ugorjunk vissza 8 évet az időben.
2011. június 11. Ekkor láthattunk utoljára magyar versenyzőt az országúti kerékpározás legmagasabb szintjének számító WorldTour versenyen: a Lampre színeiben tekerő Szeghalmi Bálint aznap adta fel a Criterium du Dauphiné egyhetes versenyét. A szezon végén aztán Szeghalmi távozott a csapattól, a hazai országúti szakágat pedig gyakorlatilag a Dér Zsolt - Lovassy Krisztián - Kusztor Péter hármas tartotta a nemzetközi térképen. Legkiemelkedőbb eredményeink ugyanakkor eltörpültek a környező országokhoz képest, ahol az évtized elején olyan versenyzők robbantak be a köztudatba, mint a háromszoros világbajnok szlovák Peter Sagan, honfitársa, a spanyol körversenyen ezüstérmes Peter Velits, vagy a szintén vb-győztes lengyel Michal Kwiatkowski. A mélypontot talán a 2014-es szezon jelentette, amikor egyetlen UCI-versenyt sem tudtunk megnyerni. A gyengélkedésnek köszönhetően 2016-ban egyetlen versenyzőt sem indíthattunk országúton Rióban.
2015-ben aztán történt egy jelentős változás: nyolc év szünet után visszakerült a nemzetközi naptárba a komoly múltra visszatekintő Tour de Hongrie. Ez azt jelentette, hogy olimpiai kvalifikációs viadallá vált, és a magyar válogatott mellett kontinentális szintű csapatok is elindulhattak rajta. A verseny remek szervezettsége napjainkra pedig meggyőzte az a Giro d'Italia szervezőit is: az olasz háromhetes jövőre Budapestről indulhat. Ahhoz, hogy magyar versenyzőt is láthassunk a rajtnál, egy másik szakágból kellett érkeznie a változásnak.
Míg országúti válogatottunk újra életjeleket nem adott, a mountain bike volt hazánk legsikeresebb kerékpáros szakága. Magyarország első profi státuszú csapata, az Euro One-Cube Team 2011-ben alakult, majd 2015-ben a Cube-Csömör MTB Team követte. Utóbbinak az a Valter Tibor lett a vezetője, aki 27-szeres magyar bajnoknak mondhatja magát. A fiatalokra épülő sorban ekkor mutatkozhatott be fia, a mindössze 17 éves Valter Attila is. Szintén 2015-öt írtunk, amikor a Cube-Csömör egy másik montisa, a 19 esztendős Dina Márton remek formájának köszönhetően bekerült a csapat országúti keretébe, és a Tour de Hongrie szombathelyi prológján be is mutatkozhatott a szakágban.
Az egyetlen magyar kontinentális országúti csapat, az Utensilnord ugyanebben az évben megszűnt. A magyar versenyzők számára ezáltal egy fontos lépcsőfok esett ki az amatőr csapatok és a nemzetközi sorok között. Az űr betöltésére 2018-ban új klub alakult: a Pannon Cycling Team célja a hazai tehetségek felkutatása és kinevelése lett. Ebben kulcsszerepet játszhatott Valter Tibor, aki a csömöri klub mellett itt is edzői feladatokat kapott. Az új szezont már Dina és az ifjabb Valter is itt kezdhette. A Tour de Hongrie-n Attila a miskolci királyszakaszon 5., összetettben pedig 15. lett, miközben a verseny legnehezebb emelkedőjének megnyerésével másodikként végzett a hegyi összetettben. A szlovák körön aztán a komplett kerékpáros közvéleményt is meglepte: 3. helyen zárta a Strbske Pleso hegyi befutóját – az idei Tour de France-ot sokáig vezető Julian Alaphilipe mögött, vele azonos idővel. Bár 2019-re ő és Dina is szintet léphettek, az év végi show-t egy harmadik, még náluk is fiatalabb tehetség „lopta el" tőlük.
Peák Barnabás 2017-ben valósággal berobbant az országúti kerékpározásba. Mindössze 18 évesen megnyerte a Belgrád – Banja Luka egynapost, majd augusztusban Tour de Hongrie összetettjét a 2. helyen zárta. Miután egy évvel később országúton és időfutamban is felnőtt magyar bajnok lett, gyakornoki lehetőséget kapott a Quick-Step Floorstól, a világ egyik legerősebb csapatától. A szeptemberi, brüsszeli egynaposon 7 év után először láthattunk magyar kerékpárost WorldTour mezben. Bár a Quick-Step végül nem adott neki profi szerződést, teljesítménye remek ajánlólevél volt a holland SEG Racing Academyhez, a világ egyik legjobb utánpótlás-sorához.
Idén Peák szakaszt nyert a normandiai körön, majd a Giro d'Italia utánpótlásversenyén is remekül szerepelt. Teljesítménye ezúttal profi kontraktust ért: a Mitchelton-Scott ausztrál WorldTour sora igazolta le, ahol ősszel gyakornokként, a jövő évtől pedig profiként bizonyíthat. Dina és Valter szintén csapatot váltottak az új szezonra: előbbi az Alberto Contador és Ivan Basso nevével fémjelzett Kometa Cycling Teamhez, utóbbi a WorldTour-szintű CCC utánpótlás-sorához igazolt. Kettejük összecsapására végül a Tour de Hongrie-n került sor: a királyszakaszt, valamint az összetettet is a 2-3. helyen zárták, ezúttal a Kometa kerekese volt a jobb.
Míg Dina augusztus 13. és 18. között a kiemelt kategóriás burgosi körversenyen szerepelt kiválóan, Peák és Valter bekerült abba a magyar U23-as válogatottba, amelyet meghívtak a Tour de l'Avenirre, a korosztály legfontosabb utánpótlás-versenyére. Hogy mekkora presztízse is van ennek, jól mutatja, hogy a két évvel ezelőtti győztes, Egan Bernal már a Tour de France címvédőjének mondhatja magát. A magyar csapat szövetségi kapitánya az a Dér Zsolt volt, akinek a kezében visszavonulása óta minden magyar országúti válogatott összpontosul. A rajtnál ott volt a sprinter Karl Ádám; Dina Márton testvére, Dániel; a Pannon versenyzője, Fetter Erik; illetve az augusztustól a Kometához igazoló gyakornok, Vas Balázs is. A válogatott remek teljesítménye az Alpokban teljesedett ki: Attila a 9. szakasz hegyi befutóján szökésből győzelmet aratott – hasonló honi sikerre Bodrogi László 2007-es világbajnoki ezüstérme óta nem volt példa. Az utolsó szakaszon Barna a számára kedvezőtlen terepen is 6. lett, a két fiú pedig a 13. és a 15. helyen zárta az összetettet. Még ennél is többet mond azonban a tény, hogy a magyar válogatott 5. helyen zárta a csapatversenyt – megelőzve olyan sportági nagyhatalmakat, mint Németország, Kolumbia, vagy az Egyesült Államok.
Az említettek mellett több roppant tehetséges fiatal is most kerül tűzközelbe: a holland utánpótlásban edződő Mészáros Bence, valamint Vas Balázs testvére, Kata Blanka is meghatározó versenyző lehet a következő években. Blanka szintén a mountain bike – illetve a cyclocross – világából jött. Élete első felnőtt országúti versenyén 11. lett, a tavalyi ifjúsági olimpián egy 4. és egy 5. helyet szerzett, az országos cyclocross-bajnokságon pedig az U19-es férfiakat is legyőzte.
Jelen állás szerint Magyarország országúton egy kvótát szerezne a tokiói olimpiára. Dina Márton és Valter Attila szerencsés esetben akár a mountain bike versenyeken is indulhatnának, ezek összeegyeztethetősége az aszfaltos megmérettetésekkel viszont kérdéses. A komoly emelkedőket tartalmazó mezőnyverseny-útvonal kettejüknek fekhet a legjobban, míg időfutamon Peák Barnabás, vagy a minszki Európa Játékokon jól szereplő Pelikán János is számításba jöhet. A magyar utánpótlás eredményei azonban nem is annyira 2020-ra, mint a későbbi évekre szólnak. A honi kerékpársport feltámadt – mi pedig reménykedhetünk, hogy 2024-re komoly tényezők leszünk az éremesélyesek párizsi harcában.
(MOB-összeállítás; forrás: uci.org, index.hu, bikemag.hu, bringafeszt.hu, bringasport.hu, pannoncycling.hu; fotó: Tour de l'Avenir, cicloweb.it, tdh.hu)