Legyenek-e e-sportok az olimpián?

Legyenek-e e-sportok az olimpián?

2017. 08. 11.
Megosztás


2024-ben Párizsban, míg 2028-ban a tervek szerint Los Angelesben tartják majd az ötkarikás játékokat.
A párizsi programot 2019-ben kezdik el összerakni, a végleges tervezet pedig a tokiói olimpia után, vagyis 2020-ban kerül elfogadásra.

A los angeles-i szervezők azonban már most meglepő, és a sporttársadalmat megosztó ötlettel álltak elő: szerintük az e-sportok integrálása az olimpiai programba kiváló lehetőség lenne arra, hogy az olimpia felé irányítsák a fiatalok figyelmét.

"Az LA2024 maximálisan támogatja a Nemzetközi Olimpiai Bizottság küldetését, hogy a fiatalokat aktívabb, egészségesebb életmódra nevelje. Az e-sport globális népszerűsége és a digitális technológia folyamatos fejlődése kiváló eszközök arra, hogy az új generációt összekössék az olimpiai mozgalommal" - mondta Casey Wasserman igazgató.

Ázsiában már előrehaladott státusza van ennek az ötletnek, a 2022-es Ázsiai Játékokon már sportként szerepelnek majd a kompetitív videojátékok, bár arról még nincs döntés, hogy mely játékok lesznek ezek pontosan.

A Párizsi Olimpiai Bizottság társelnöke, a háromszoros szlalom-kajak olimpiai bajnok Tony Estanguet, az AP-nek elmondta, hogy párbeszédbe fog kezdeni az e-sportok és a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) képviselőivel, hogy megvizsgálhassák, érdemes-e elgondolkodni azon, hogy a 2024-es játékok része legyen az e-sport is.

"Foglalkoznunk kell vele, nem mondhatjuk azt, hogy ezek nem mi vagyunk, hogy ez nem az olimpiáról szól. A fiatalok érdeklődnek az e-sport iránt, szóval nézzük meg, találkozzunk velük, hátha tudunk kapcsolatot találni. Nem szeretnék nemet mondani már a legelején, inkább szeretném megérteni, hogy miért van ekkora sikere" - mondta a társelnök.

Thomas Bach NOB-elnök még áprilisban is arról beszélt, hogy nem 100 százalékosan biztos abban, hogy az e-sportok egyáltalán sportnak tekinthetők-e. Egyrészt azért, mert kérdés, hogy mennyiben fizikai aktivitás – bár ezzel kapcsolatban felmerülhet ellenérvként, hogy például az olimpiai sportlövészetnek se éppen a nyers fizikai teljesítmény a központi eleme.

A másik ellenérve Bachnak, hogy nem látnak olyan szervezeti struktúrát az e-sport mögött, amely garanciát jelentene arra, hogy az olimpiai szabályok és értékek érvényesüljenek ebben az ágazatban. Ebben egyébként éppen tavaly történt előrelépés, amikor több profi e-sport csapat és a világ legnagyobb e-sport ligája összeállt, és létrehozta a World eSports Association nevű szervezetet.

Mindenesetre van még idő egymást győzködni, mert a végső döntést csak valamikor 2020 második felében kell majd meghoznia az illetékeseknek.