A tavaszi pedagógiai napok alkalmából bemutató foglalkozást tartott a Bene Ferenc Általános Iskola testnevelő tanára, Gálfalvi Áron. A bemutatón 6. osztályos tanulók vettek részt, akiknek hetente egy olimpiai ismeretek elnevezésű órájuk keretén belül valósították meg ebben a tanévben az olimpiai nevelés programját.
Az iskola egyébként az olimpiai iskolákhoz tartozik, nem csak az egész iskola, hanem minden terem olimpikonról kapta a nevét, akiről egy rövid képes összefoglaló minden teremnél megtalálható. Rendeznek négy évente „olimpiát” is Zánkán, ahol a tökéletes szimulációját rendezik meg a nyári olimpiai játékoknak. A szimulációs gyakorlat egyébként az OVEP-nek is egyik fontos eleme.
A bemutató foglalkozás során a gyerekeknek 5 fős csoportokban kellett dolgozniuk, az asztalok L-alakban voltak elhelyezve, ami kicsit lazábbá tette az órát. A feladatok nem kifejezetten a tárgyi tudásra alapoztak, hanem kritikus gondolkodásra ösztönözték a gyerekeket. Ezek alapján el kellett gondolkodniuk azon, hogy milyen értékeket képvisel az olimpia, milyen elemei vannak egy nyitóünnepségnek, és ha Magyarország rendezne olimpiát, mint fogadó ország, mit emelnének ki a kultúrából, történelemből, és hogyan jelenítenék azt meg, stb. Az is egy fontos, és elgondolkodtató kérdés, hogy Magyarország szemszögéből, hogyan lenne előnyös a sportágakat megválasztani, és miért...
Ezek egyébként olyan kérdések, amelyek több irányból is megvizsgálhatók, és jó alapot adnak egy-egy vitának, érvelésnek.
A kritikus gondolkodás mellett a kreativitást is segítségül kellett hívniuk, mert meg kellett rajzolni egy általuk elképzelt kabalafigurát. Ez egyébként azért is hasznos, mert ráébreszti a gyerekeket arra, hogy a figurák nem csak külsejük miatt kedvesek, hanem komoly üzenethordozók is egyben.
„Úgy gondolom, nem csak egyszeri alkalommal, hanem az egész év során sikerült az OVEP-et, az olimpiai nevelést beültetni az iskola programjába, és a tanárok szerint komoly segítség a NOB által kiadott, magyarra lefordított program az iskoláknak, és sok lehetőség rejlik benne. A bemutató foglalkozáson résztvevő tanárok és a Pedagógiai Oktatási Központ képviselője is mind támogatásukról biztosították a program implementációját az oktatásba. A Magyar Olimpiai Akadémiának is jelenleg ez az egyik fő feladata” – fejtette ki Szijj Lilla projektvezető, MOA-tanácstag.
(MOA; fotó: Bene-iskola)