A Nemzetközi Olimpiai Bizottság az Olympic Solidarity-program támogatásával szervezett az olimpiai neveléssel (Olimpiai Értékek Iskolai Program, Olympic Values Education Programme, OVEP) kapcsolatban továbbképzést az olimpia fővárosában, a svájci Lausanne-ban február utolsó hetében. A nemzetközi eseményen a Magyar Olimpiai Bizottságot Szijj Lilla, a Magyar Olimpiai Akadémia tanácsának tagja, a projekt hazai menedzsere képviselte, aki Thomas Bach NOB-elnökkel is találkozott.
Mint ismert, a MOB és a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem együttműködése keretében idén februárban indult ez az OVEP továbbképzése.
Lausanne-ban két helyszínen zajlott az esemény, az első két napon a Nemzetközi Olimpiai Bizottság székházban, az utolsó két napon pedig az Olimpiai Múzeumban.
„Öt kontinensről 30 ország képviselője vett részt a továbbképzésen, melynek címe: Train the trainers. A workshop fő célja az új OVEP tananyag megismerése, alkalmazási lehetőségei, valamint nemzetközi jógyakorlatok átadása, összehasonlítása, illetve felhasználásának egyéni lehetőségei voltak. Az előadások során nyomatékosan kiemelték a magyar OVEP-projektben is kulcsfontosságú 21. századi tanulási kompetenciákat – mint például a kreativitás, a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás, a kooperáció, az önálló tanulás, a kommunikációs készségek –, valamint a nevelési-oktatási projektek folyamatait, ciklusait.
Fontosnak tartom aláhúzni, hogy a NOB, élén Thomas Bach elnök úrral, rendkívül nagy hangsúlyt fektet az olimpiai nevelésre, sőt, elkezdte összekapcsolni olyan területekkel, mint „Safeguarding”, az Olimpiai Múzeum és múzeumpedagógia, az „Olympic Study Center”, valamint az „Olympism 365”, hiszen a megelőzés, és a fenntarthatóság alapja az edukáció.
Az olimpiai értékek, melyeket az olimpiai nevelés hívatott átadni, olyan értékek, melyek a mindennapokban is könnyedén értelmezhetők és felhasználhatók, sőt, nagyon nagy szükség is van rájuk. Az OVEP pedig ehhez szolgáltat egy stabil rendszert, melyben olyan fontos szereplők tevékenykednek, mint sportolók, sportvezetők, mint példaképek, tanárok, oktatók, edzők, mint közvetítők a célcsoport, vagyis a fiatalság felé.
Közösen létrehoztunk egy „virtuális bőröndöt”, mely tele van jógyakorlatokkal, melyek felhasználhatók a projektek során, mint például: lassú kerékpárverseny, break-bemutató, kérdések-válaszok, interjúk, akadálypályák, makettekkel kapcsolatos játékok, kiállítás, mesterségesen kialakított egyenlőtlen viszonyok és azzal kapcsolatos játékok. Nagyon fontos, hogy bármit is valósít meg egy tagország, a projekttervezés és -megvalósítás folyamata az OVEP-ben leírt lépéseknek kell, hogy megfeleljen.
Számomra a legfontosabb az volt, hogy lássam a NOB perspektívájából is az elvárásokat, valamint legyen valamilyen támpont ahhoz, hogy minél jobban lehessen megtervezni és megvalósítani a magyar kvalifikációs versenyekhez kapcsolódó OVEP-programot. Ehhez jó volt egyeztetni a lausanne-i olimpiai hét szervezőivel, valamint az új-zélandi képviselővel, aki bemutatta a súlyemelés nemrégiben zajlott kvalifikációs versenyéhez kapcsolódó nevelési programot.
Összességében nagyon tömény, de rendkívül hasznos héten vagyok túl, és nagyon jó volt látni, hogy a MOB és MOA által is képviselt és támogatott, jelenleg is futó magyar OVEP-program nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét” – számolt be a lausanne-i továbbképzésről Szijj Lilla, akit az esemény végén a szervezők is mikrofonvégre „kaptak”.
(A nyitóképen balról Natasha Jankovic szerb résztvevő, Thomas Bach NOB-elnök és Szijj Lilla MOA-tanácstag, OVEP-menedzser.)