A 2004-es athéni olimpiai játékok egyfajta hazatérésnek számított: Görögország az ókori olimpiai játékok szülőföldje, valamint ott rendezték az első modernkori játékokat is 1896-ban. A kihívások ellenére, amely az olimpiai helyszínek versenyidőszak utáni kihasználtságából fakadt, az ötkarikás esemény nem okozott csalódást a szervezők számára: olyan szerteágazó előnyök születtek, amelyeket a mai napig élvez a görög főváros.
Most, hogy a lausanne-i 134. kongresszuson döntés született a NOB 2021-es visszatéréséről Athénba (a 2021. június 23-án, az olimpia világnapjára eső ülés rendezővárosa lesz), nézzük meg a 2004-es játékok örökségét.
Turizmus
A 2004-es olimpiát megelőző infrastrukturális fejlesztések hosszútávon kifizetődőnek bizonyulnak. A felújított hotelek, kulturális létesítmények és nyílt terek új életet leheltek Athénba, serkentően hatva a görög szempontból kulcsfontosságú turizmusra. A turisták és hotelfoglalások folyamatosan nőnek. Míg 2003-ban 12 millió turista látogatott el az országba, ugyanezen számadat 2015-ben már 23,5 millió volt, köszönhetően az infrastrukturális beruházásoknak és a jobb minőségű szálláslehetőségeknek. Illetve, az esemény ideje alatt a világ minden pontjáról az országba érkező turistákról sem lehet elfeledkezni.
Városi infrastruktúra
Az olimpiai játékoknak köszönhetően felgyorsult a nélkülözhetetlen infrastrukturális programok kivitelezése Athénban, például a város közlekedési rendszerének kiterjesztéséé. Körülbelül 140 km-nyi utat fektettek le a forgalmi torlódások enyhítése érdekében. Az attikai, görög fővárosi régióban fekvő útszakasz – 30 községet érintő 67 km-nyi modern autópálya – nagy részét is felújították. Új, modern vasútrendszert avattak fel, valamint kiszélesítették az athéni metrórendszert, így csökkent a forgalmi torlódás és a légszennyezés mértéke, a helyi lakosok nagy örömére. Becslések szerint napi szinten 70 000-rel kevesebb gépjármű fordul meg a városközpontban.
Környezet
Az olimpiai játékokból származó lendületet Athén arra használta, hogy jelentős lépéseket tegyen a környezetvédelem területén. A Phaliron-vízpart felújítása az egyik legfontosabb városfejlesztési projekt Görögországban, amely során a hatékony hulladékkezelés, az elpusztított élőhelyek, a kiapadt források újraélesztése, a vízminőség-ellenőrzés és a vegetáció kiterjesztése játszott nagy szerepet. Ráadásul több mint kétezer városi buszt cseréltek le olyanokra, amelyek környezetkímélő üzemanyaggal működnek. Másfél évtizeddel 2004 után az athéni flottát 614 sűrített földgázzal üzemelő busz és 366 elektromos trolibusz erősíti.
Sporthelyszínek
A 24, kifejezetten az olimpiára épített sportlétesítmény közül 17-et ma is használnak. Az Olimpiai Stadion felújításának köszönhetően a játékok után is rendszeresen használják a létesítményt. Számos további létesítményben tartanak sporteseményeket, míg másokat átalakították és ma már az Egészségügyi Minisztériumnak adnak otthont, vagy színházként üzemelnek. Az olimpiai- és médiafalut magánlakásokként értékesítették.
Oktatás
Az athéni, 2004-es olimpiai oktatási program az egyik leginnovatívabb hagyatéka a játékoknak. Összekapcsolta a görög iskolákat a helyi közösséggel és intézményekkel, és a világ nemzeteinek kulturális integrációját hirdette. Több mint 100, különféle szakterülettel rendelkező nemzetközi tudós és kutató kollaborált az Oktatásügyi Minisztériummal egy program összeállításán, hála az Európai Uniónak, a NOB-nak, valamint a torinói 2006-os téli olimpia szervezőbizottságának.
(olympic.org, fotó: Getty Images)