Adi Dassler 47 alkalmazottal alapította meg a céget a bajorországi Herzogenaurachban, Németországban, 1949. augusztus 18-án, amikor hivatalosan is kereskedelmi nyilvántartásba vették a vállalatot. 70 évvel később 57 000 alkalmazottja van a cégnek és minden kontinensen van érdekeltsége. A cég 2018-as, közel 22 milliárd eurós bevételével a világ legnagyobb sportruházati cégei közé tartozik. A siker mögötti hajtóerő még a mai napig is az alapító innovatív megközelítése. A magyar olimpiai csapat pedig már több, mint ötven éve élvezi ezeknek az innovációknak az előnyét.
Adolf „Adi” Dassler 1900. november 3-án látta meg a napvilágot és már az 1920-as évek elején sportcipőkkel kísérletezett az édesanyja mosókonyhájában, mielőtt 1924-ben a testvérével közösen megalapította a Gebrüder Dassler Schufabrikot, vagyis a Dassler Testvérek Cipőgyárát. 1932 és 1933 között a híres németországi Pirmasensben található, cipőkészítésre szakosodott intézményben tökéletesítette tudását.
Miután 1948-ban a testvérek úgy döntöttek, hogy külön utakon folytatják, a rákövetkező évben Adi Dassler az Adidas-szal már újra a siker felé vezető úton volt. Amikor a német válogatott megnyerte a világbajnokságot 1954-ben a svájci Bernben, a három csíkkal ellátott márka világszerte ismertté vált. A német nemzeti tizenegy által viselt innovatív, cserélhető, csavarozható stoplikkal ellátott könnyed futballcipők messze magasabb minőséget képviseltek az akkoriban használt nehéz csukákkal szemben. Érdekesség, hogy a Adi testvére, Rudolf Dassler egy másik híres sportszermárka, a Puma alapítója lett, de ez már egy másik történet...
Adi Dassler szeme előtt mindig is az a cél lebegett, hogy új és innovatív termékeivel segítse a sportolókat a jobb teljesítmény elérésében. Nagy hírnévre tett szert például az a különlegesen bélelt sportcipő, amelynek köszönhetően Uwe Seeler hamarabb térhetett vissza a pályára egy Achilles-ín-szakadást követően, de a talpakon kis tapadókorongokkal ellátott cipő is, amely két olimpiai aranyhoz is hozzásegítette az atletizáló Heide Ecker-Rosendahlt az 1972-es müncheni olimpián. A magyar csapatot 1968-ban öltöztette először az Adidas, akikkel kapcsolatunk azóta is töretlen.
Ma mindkét pár cipőt optimális körülmények között tárolják a cég archívumában, 18 fokos hőmérséklet és 55%-os páratartalom mellett. A majdnem 100 évet felölelő, 40 000 termékből álló kollekció remek inspirációként szolgál az Adidas tervezőinek, hiszen sok új termék a múltban gyökerezik. Ott vannak példának a 2018-as labdarúgó világbajnokság mezei, amelynek csíkjait az 1990-es vb tervei ihlették. Ugyanez mondható el a jelenlegi cipőmodellekről is, például a Continental 80 és a Nite Jogger, amelyek esetében a klasszikus formákat bújtatták új köntösbe. Említésre méltók még a Stan Smith és a Superstar modellek is, amelyeket számos alkalommal dobtak piacra az utóbbi évtizedekben apró módosításokkal, és mostanra már annyira meghatározó termékek lettek, hogy a legtöbb vásárló nem is szeretne lemondani róluk.
Maga a tény, hogy Adi Dassler innovatív szellemisége mind a mai napig él és virul, remekül megmutatkozik az idén indított Futurecraft Loop programban, vagyis a világ első, teljesen újrahasznosított anyagból készülő cipősorozatában. Szintén úttörőnek számítanak a cég 2015 óta elérhető Parley termékei, amelyek esetében a tengerpartokon és tenger menti területeken felfogott műanyaghulladékból gyártanak lábbeliket és ruházatot, ahelyett, hogy a szemét a tengert károsítaná. Ebben az évben az Adidas 11 millió pár újrahasznosított műanyagszemétből készített cipő gyártását tűzte ki célul.
Az ezredforduló óta az Adidas egyike az első azon sportruházati cégeknek, amelyek nagy hatást gyakorolnak a lifestyle szegmensre. Az olyan nemzetközi hírességekkel való együttműködésnek köszönhetően, mint Kanye West, Pharrel Williams vagy Beyoncé, a cég híres kreatív tálentumokkal visz friss lendületet a tervezésbe, és hozza lázba a sportcipők szerelmeseit az egyedi alkotásokkal szerte a nagyvilágban.
(Forrás: adidas-group.com; Kép: MOB)