Búcsú a magyar repülő társadalom nagy alakjától

Búcsú a magyar repülő társadalom nagy alakjától

2014. 04. 01.
Megosztás

Mandl Ernő, magyar vitorlázó repülő, repülő, berepülő pilóta, sportoló. hosszú türelemmel viselt betegség után február 27-én hunyt el. A repülő szövetség és a magyar repülő társadalom nagy alakja ment el.

Szombaton búcsúztatták a budaörsi repülőtér kör-épületében családtagjai, barátai.

Mandl Ernő 1924. november 14. – én született Arlón.
1939-ben szerezte meg a repülési engedélyt. Középiskolai tanulmányainak idején Budapesten, a Hármashatárhegyen folytatta vitorlázórepülői szolgálatát. Visszakerülve Miskolcra, oktatási feladatot kapott. 1948-tól az OMRE függetlenített oktatója. Repülőtér parancsnok: Békéscsabán, Hajdúszoboszlón, a Hármashatárhegyen és Farkashegyen. Nevelési módszereit az oktatók eredményes alkalmazták. 1948-ban motoros repülői jogosítványt kapott. A MALÉV pilótaképzésének egyik vezetője volt. A MÉM RSZ (Mezőgazdasági és Élelmezési Minisztérium Repülőgépes Szolgálat) repülési igazgatója.

A Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskolán beindította a pilóta képzést innen kerültek ki a mezőgazdasági pilóták és sokan kerültek a MALÉV-hez.

Az 1968/69. tanévtől a MÉM Szakoktatási Főosztálya 89.981/1968. sz. utasításával a gépész szakon belül növényvédő repülőgépvezető ágazati képzést rendelt el. Az oktatás nappali tagozaton 3 éves képzési idővel és 25 fős beiskolázási létszámmal kezdődött el.
Ez, az országban napjainkig is egyedülálló képzés, a praktikus szakmai igényeken túl – amely a nagyüzemi növényvédelem újszerű gépesítését kívánta elősegíteni –, egyben a magyar polgári repülőgépvezető képzés beindítását is jelentette. A képzés fő koncepciója az volt, hogy a mezőgazdasági gépész szaktechnikusi oklevél mellé repülőgépvezető szakszolgálati engedélyt is kapjanak a növendékek.

A hallgatók repülési gyakorlatának lebonyolítását – megbízás alapján – a Repülőgépes Növényvédő Állomás Nyíregyházi Üzemegysége végezte. A feladat nagyságát jelzi, hogy a hallgatók csak 200 repült óra után kaphatták meg a szakszolgálati engedélyt.
Rubik Ernő EVI-1 kísérleti vitorlázógépének első berepülését 1969. szeptember 18-án végezte Esztergomban. Oktatói tevékenysége közben mindig élvonalbeli versenyző maradt.

Sportvezetőként a 1962. évi II. Műrepülő Világbajnokságon a magyar műrepülő válogatott edzője volt. Sportolói egyéni és csapat világbajnoki címeket nyertek.

Sporteredményei:

Rekordjai:
a kétkormányos 100 kilométeres céltávrepülés,
az első hazai 500 kilométeres háromszögrepülés,

Magyar bajnokság
Háromszoros vitorlázó nemzeti bajnok.

Szakmai sikerek

Megkapta a népi repülésért kitüntetés ezüst fokozatát.
Nemzetközi Repülőszövetség (franciául): Fédération Aéronautique Internationale) (FAI) 26. magyarként, az 1969-ben megtartott kongresszusán Paul Tissandier diplomát adományozott részére.

(Forrás: wikipedia)