„Magyar testnevelő tanárok sikere Szingapúrban” címmel tartottak sajtónyilvános szakmai fórumot az újbudai Grosics Gyula Általános Iskolában szeptember 12-én. Az eseményen a mindennapos testnevelésről, az utánpótlás-nevelésről, a testnevelő tanárok képzéséről és a szingapúri testnevelés-oktatásban szerzett magyar tapasztalatokról, a program gyakorlati tartalmáról beszélgettek a résztvevők.
A rendezvényt dr. Hoffmann Tamás, a XI. kerület polgármestere nyitotta meg. A városvezető a település sportjáról, annak önkormányzati támogatásáról is beszélt. Elmondta: az utánpótlásra gondolva, Újbudán is szerveztek sportágválasztó rendezvényt, melyen több mint nyolcezren vettek részt; továbbá hangsúlyozta, az idősek mozgását, sportját is biztosítják. „Egészséges nemzet, egészséges kerület a cél” – mondta a polgármester.
Video-összefoglaló a kormány.hu oldalán:
Dr. Simicskó István, sportért és ifjúságért felelős államtitkár a mindennapos testnevelés és az utánpótlás-nevelés kormányzati politikában elfoglalt helyzetéről beszélt. Simicskó István a Grosics iskola szellemiségével, majd a magyar testnevelők szingapúri projektjével kapcsolatosan adott méltatást. „Óriási siker, amikor azt látjuk, külföldön érdeklődnek hazánk iránt, és magyar szakemberek segítségét veszik igénybe! A zenei életben volt egy Kodály-módszerünk, most a sport terén tudunk példát adni, nemzetközi viszonylatban, ez nagy dolog” – mondta az államtitkár, majd a mindennapos testnevelés bevezetéséről mondott néhány gondolatot. „A testnevelés mindennapos bevezetése mérföldkő. Gyermekeinkről van szó, legyenek egészségesek szellemileg, fizikailag és lelkileg. Gyermekeink pedig a jövőt jelentik. A sportbarát kormány lehetőséget biztosít a sportlétesítmények terén is, pályaépítéssel, uszodák, lőterek, stadionok létrehozásával, emellett a szabadidősportra is nagy hangsúlyt fektetünk. Kormányzati szándék van a testnevelők, a diáksport-szövetség megbecsülésére – ez mind a jövőnkről szól.
Dr. Maruzsa Zoltán, felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár a sokoldalú testnevelőtanár-képzés fontosságát elemezte, annak nemzetközi vonatkozásairól, a testnevelői életpálya-modellről, a a testnevelő tanári képzés megreformálásáról beszélt.
Dr. Kozsla Tibor, a TF nemzetközi igazgatója, a projekt vezetője, előadásában a magyar testnevelés-oktatás módszertanának szingapúri előkészítéséről, a TF és a Grosics iskola e területen mutatott együttműködéséről számolt be. Az igazgató a kezdetekre utalva kifejtette, 2008-ban, Szingapúrban, az oktatási minisztérium egy átfogó felmérést készített a gyermekek felkészültsége tekintetében, figyelembe véve a nemzetközi trendeket. Kiderült, a készségtárgyak terén – így a testnevelésre vonatkozóan is – hiányosságok vannak, melyek fejlesztésre szorulnak. A szingapúri szakemberek, a világ különböző országait megvizsgálva, hazánkat „megtalálva”, a magyarországi példát fogadták el. Háromszor jártak Magyarországon, a projekt előkészítése és megvalósítása több esztendőt vett igénybe. A magyarok módszertana bevált a távoli országban, több bemutatóra, sőt, nemzetközi konferenciára is sor került a magyar szakemberek segítségével. A gyakorlat a 6-10 éves, alsó tagozatos korosztályra terjedt ki.
"A TF szakemberei szervezésében 2009-től négy éven át folytatott szakmai egyeztetés és kölcsönös cserelátogatások eredményeként 2013. márciusa és májusa között magyar szakemberek dolgoztak két szingapúri általános iskolában. A hét héten át tartó együttműködés célja az volt, hogy a szingapúri körülményekre alkalmazott, a magyar testnevelő tanári módszertan és szakmai tartalom kerüljön közvetítésre úgy, hogy az növelje az órák hatékonyságát. Ezen kihívásnak nem volt egyszerű megfelelni, mert szinte minden más volt, mint ahogyan a hazai körülmények között a magyar testnevelők mindennapi munkájuk során dolgoztak. Az előzetes szingapúri tapasztalatok sokat segítettek a felkészülésben, de egy egyszeri iskolalátogatás tapasztalatai nem árultak el minden részletet, amivel azonban a mindennapok során szembesültek a magyar szakemberek a helyszínen. Ennek értelmében természetesen csak arra volt lehetőség, hogy a helyi körülményekhez adaptált, innovatív megoldásokban, a szükséges mértékű tartalmat lehetett alkalmazni. A programban részt vevő iskolák, tanárok és alsó tagozatos diákok nagy megelégedettséggel beszéltek tapasztalataikról. A július végén Szingapúrban megrendezett nemzetközi szakmai konferencia keretében a magyar tanárok, és a mentorált helyi testnevelők bemutató órákat és előadásokat tartottak, amelyeket az oktatási miniszter és munkatársai is megtekintettek. Ez a szakmai siker Szingapúrban megteremtheti annak a lehetőségét is, hogy a térség további országaiban, Malajziában, Indonéziában, Indiában és Tajvanban is szakmai érdeklődésre lehet számítani. A projekt szingapúri partnere az oktatási minisztérium volt, a megvalósításban pedig a minisztérium háttérintézménye, a Testnevelő Tanári Akadémia (továbbképző szervezet) vett részt. A magyar szakemberek, akik egyrészről a TF-ről, az Újbudai Grosics Gyula Sport Általános Iskolából, és a Városligeti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából vettek részt a programban, hazai intézmény hiányában, mint magánszemélyek vettek részt" - foglalta össze a projekt lényegét a mob.hu-nak dr. Kozsla Tibor.
Dr. Bognár József, a TF docense, a projekt szakmai vezetője – aki bő öt hónapot töltött az ázsiai országban – a szingapúri testnevelés-oktatás gyakorlati tapasztalatait összegezte. Mint elmondta, módszertani segítséget szerettek volna nyújtani, de sokszor azt látták, hogy a helyi testnevelőknek a tartalmi tudás terén is hiányosságaik vannak. A magyar szakemberek, kint tartózkodásuk során bemutató órákat, továbbképzéseket, workshopokat is tartottak. Érdekességként megemlítette, hogy Szingapúrban a tanév 200 napos, több mint Magyarországon.
Zárásként Kis Mihály, a Grosics Gyula Általános Iskola igazgatója a saját intézményében 2001 óta bevezetett mindennapos testnevelés sikereit, gyakorlati példáját és az oktatók idegen nyelvi képzését ismertette. Az igazgató elmondta, 2000-ben egy bezárás előtti iskolát vett át, 2005-ben pedig, amikor a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet elindította a Sportiskolai programot, elsők között lettek annak tagjai. A 2013-14-es tanévben három párhuzamos osztályban indult a program. Szándékuk a „jó tanuló-jó sportoló” vonal erősítése is. Kis Mihály arról is beszélt, angol nyelvű programot indítottak, melynek lényege, hogy a testnevelők a TF nyelvi szakembereivel együttműködve, akkreditált szaknyelvi képzésben vegyenek részt, alsó tagozatban hetente három testnevelésórát angolul, kettőt magyarul tartsanak, majd felsőben négy plusz egyre változna ez az arány.
A fórumon – mely egy, mint a példa is mutatja, a hazai mellett nemzetközi szinten is terjedő össztársadalmi kérdést vetett fel – részt vett többek mellett Balogh Gábor, miniszterelnöki tanácsadó, dr. Jakabházyné Mező Mária, a Magyar Olimpiai Akadémia főtitkára, dr. Radák Zsolt, a TF dékánja, Istvánfi Csaba professzor, az intézmény korábbi rektora, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnöke, valamint több sportszakember, egyetemi oktató.
A szingapúri projekt 2014 januárjában folytatódik, a jövőben vélhetően már nem csupán az alsó tagozatos szingapúri kisiskolásokat és testnevelőiket oktatják, mentorálják, hanem már a felsőbb tagozatokban is elkezdhetik a munkát.