Magyar testnevelők Szingapúrban oktattak módszertant

Magyar testnevelők Szingapúrban oktattak módszertant

2013. 09. 12.
Megosztás

„Magyar testnevelő tanárok sikere Szingapúrban” címmel tartottak sajtónyilvános szakmai fórumot az újbudai Grosics Gyula Általános Iskolában szeptember 12-én. Az eseményen a mindennapos testnevelésről, az utánpótlás-nevelésről, a testnevelő tanárok képzéséről és a szingapúri testnevelés-oktatásban szerzett magyar tapasztalatokról, a program gyakorlati tartalmáról beszélgettek a résztvevők.

A rendezvényt dr. Hoffmann Tamás, a XI. kerület polgármestere nyitotta meg. A városvezető a település sportjáról, annak önkormányzati támogatásáról is beszélt. Elmondta: az utánpótlásra gondolva, Újbudán is szerveztek sportágválasztó rendezvényt, melyen több mint nyolcezren vettek részt; továbbá hangsúlyozta, az idősek mozgását, sportját is biztosítják. „Egészséges nemzet, egészséges kerület a cél” – mondta a polgármester.

Video-összefoglaló a kormány.hu oldalán:

Dr. Simicskó István, sportért és ifjúságért felelős államtitkár a mindennapos testnevelés és az utánpótlás-nevelés kormányzati politikában elfoglalt helyzetéről beszélt. Simicskó István a Grosics iskola szellemiségével, majd a magyar testnevelők szingapúri projektjével kapcsolatosan adott méltatást. „Óriási siker, amikor azt látjuk, külföldön érdeklődnek hazánk iránt, és magyar szakemberek segítségét veszik igénybe! A zenei életben volt egy Kodály-módszerünk, most a sport terén tudunk példát adni, nemzetközi viszonylatban, ez nagy dolog” – mondta az államtitkár, majd a mindennapos testnevelés bevezetéséről mondott néhány gondolatot. „A testnevelés mindennapos bevezetése mérföldkő. Gyermekeinkről van szó, legyenek egészségesek szellemileg, fizikailag és lelkileg. Gyermekeink pedig a jövőt jelentik. A sportbarát kormány lehetőséget biztosít a sportlétesítmények terén is, pályaépítéssel, uszodák, lőterek, stadionok létrehozásával, emellett a szabadidősportra is nagy hangsúlyt fektetünk. Kormányzati szándék van a testnevelők, a diáksport-szövetség megbecsülésére – ez mind a jövőnkről szól.

Dr. Maruzsa Zoltán, felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár a sokoldalú testnevelőtanár-képzés fontosságát elemezte, annak nemzetközi vonatkozásairól, a testnevelői életpálya-modellről, a a testnevelő tanári képzés megreformálásáról beszélt.

Dr. Kozsla Tibor, a TF nemzetközi igazgatója, a projekt vezetője, előadásában a magyar testnevelés-oktatás módszertanának szingapúri előkészítéséről, a TF és a Grosics iskola e területen mutatott együttműködéséről számolt be. Az igazgató a kezdetekre utalva kifejtette, 2008-ban, Szingapúrban, az oktatási minisztérium egy átfogó felmérést készített a gyermekek felkészültsége tekintetében, figyelembe véve a nemzetközi trendeket. Kiderült, a készségtárgyak terén – így a testnevelésre vonatkozóan is – hiányosságok vannak, melyek fejlesztésre szorulnak. A szingapúri szakemberek, a világ különböző országait megvizsgálva, hazánkat „megtalálva”, a magyarországi példát fogadták el. Háromszor jártak Magyarországon, a projekt előkészítése és megvalósítása több esztendőt vett igénybe. A magyarok módszertana bevált a távoli országban, több bemutatóra, sőt, nemzetközi konferenciára is sor került a magyar szakemberek segítségével. A gyakorlat a 6-10 éves, alsó tagozatos korosztályra terjedt ki.

"A TF szakemberei szervezésében 2009-től négy éven át folytatott szakmai egyeztetés és kölcsönös cserelátogatások eredményeként 2013. márciusa és májusa között magyar szakemberek dolgoztak két szingapúri általános iskolában. A hét héten át tartó együttműködés célja az volt, hogy a szingapúri körülményekre alkalmazott, a magyar testnevelő tanári módszertan és szakmai tartalom kerüljön közvetítésre úgy, hogy az növelje az órák hatékonyságát. Ezen kihívásnak nem volt egyszerű megfelelni, mert szinte minden más volt, mint ahogyan a hazai körülmények között a magyar testnevelők mindennapi munkájuk során dolgoztak. Az előzetes szingapúri tapasztalatok sokat segítettek a felkészülésben, de egy egyszeri iskolalátogatás tapasztalatai nem árultak el minden részletet, amivel azonban a mindennapok során szembesültek a magyar szakemberek a helyszínen. Ennek értelmében természetesen csak arra volt lehetőség, hogy a helyi körülményekhez adaptált, innovatív megoldásokban, a szükséges mértékű tartalmat lehetett alkalmazni. A programban részt vevő iskolák, tanárok és alsó tagozatos diákok nagy megelégedettséggel beszéltek tapasztalataikról. A július végén Szingapúrban megrendezett nemzetközi szakmai konferencia keretében a magyar tanárok, és a mentorált helyi testnevelők bemutató órákat és előadásokat tartottak, amelyeket az oktatási miniszter és munkatársai is megtekintettek. Ez a szakmai siker Szingapúrban megteremtheti annak a lehetőségét is, hogy a térség további országaiban, Malajziában, Indonéziában, Indiában és Tajvanban is szakmai érdeklődésre lehet számítani. A projekt szingapúri partnere az oktatási minisztérium volt, a megvalósításban pedig a minisztérium háttérintézménye, a Testnevelő Tanári Akadémia (továbbképző szervezet) vett részt. A magyar szakemberek, akik egyrészről a TF-ről, az Újbudai Grosics Gyula Sport Általános Iskolából, és a Városligeti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából vettek részt a programban, hazai intézmény hiányában, mint magánszemélyek vettek részt" - foglalta össze a projekt lényegét a mob.hu-nak dr. Kozsla Tibor.

Dr. Bognár József, a TF docense, a projekt szakmai vezetője – aki bő öt hónapot töltött az ázsiai országban – a szingapúri testnevelés-oktatás gyakorlati tapasztalatait összegezte. Mint elmondta, módszertani segítséget szerettek volna nyújtani, de sokszor azt látták, hogy a helyi testnevelőknek a tartalmi tudás terén is hiányosságaik vannak. A magyar szakemberek, kint tartózkodásuk során bemutató órákat, továbbképzéseket, workshopokat is tartottak. Érdekességként megemlítette, hogy Szingapúrban a tanév 200 napos, több mint Magyarországon.

Zárásként Kis Mihály, a Grosics Gyula Általános Iskola igazgatója a saját intézményében 2001 óta bevezetett mindennapos testnevelés sikereit, gyakorlati példáját és az oktatók idegen nyelvi képzését ismertette. Az igazgató elmondta, 2000-ben egy bezárás előtti iskolát vett át, 2005-ben pedig, amikor a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet elindította a Sportiskolai programot, elsők között lettek annak tagjai. A 2013-14-es tanévben három párhuzamos osztályban indult a program. Szándékuk a „jó tanuló-jó sportoló” vonal erősítése is. Kis Mihály arról is beszélt, angol nyelvű programot indítottak, melynek lényege, hogy a testnevelők a TF nyelvi szakembereivel együttműködve, akkreditált szaknyelvi képzésben vegyenek részt, alsó tagozatban hetente három testnevelésórát angolul, kettőt magyarul tartsanak, majd felsőben négy plusz egyre változna ez az arány.

A fórumon – mely egy, mint a példa is mutatja, a hazai mellett nemzetközi szinten is terjedő össztársadalmi kérdést vetett fel – részt vett többek mellett Balogh Gábor, miniszterelnöki tanácsadó, dr. Jakabházyné Mező Mária, a Magyar Olimpiai Akadémia főtitkára, dr. Radák Zsolt, a TF dékánja, Istvánfi Csaba professzor, az intézmény korábbi rektora, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnöke, valamint több sportszakember, egyetemi oktató.

A szingapúri projekt 2014 januárjában folytatódik, a jövőben vélhetően már nem csupán az alsó tagozatos szingapúri kisiskolásokat és testnevelőiket oktatják, mentorálják, hanem már a felsőbb tagozatokban is elkezdhetik a munkát.