Gyulay Zsolt: Mindenkinek kellene napi szinten mozognia!

Mennyi? Harminc!

2016. 01. 28.
Megosztás

Harminc év nagy idő. Főleg egy versenypálya életében, amelyet éppen ennyi ideje kezdtek építeni, s amelyen immár a 30. Formula–1-es Magyar Nagydíjat tartották meg 2015-ben. A Hungaroring ünnepelt – méghozzá a szezon idei legjobb versenyével. De tulajdonképpen az egész év jubileumi hangulatban telt (elég csak pluszban Michelisz Norbert vagy Kiss Norbert mogyoródi sikereit említeni), hiszen az idén is a magyar pályán rendezték a legtöbb nemzetközi viadalt. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója elégedett az idei évvel. Tóth Anita, Sport 2015 évkönyvben megjelent interjúja következik...

Harminc Magyar Nagydíj. Szép kerek szám…

Büszkék is vagyunk rá, és szerintem méltóképpen meg is ünnepeltük – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, olimpiai bajnok kajakos, a MOB elnökségének tagja.

Mennyire nehéz ilyen hosszú ideig bent maradni a száguldó cirkuszban?

Nem könnyű. Méghozzá azért, mert feltörekvő, a sorozatba igyekvő országok semennyi pénzt nem sajnálnak, hogy futamot rendezzenek. S ha Baku vagy éppen az Emírségek kétszer annyit fizetnek, mint az eddigi pályák, akkor jövőre már ott rendeznek futamot. Kiélezett küzdelem zajlik.

Mi szól mellettünk ebben a csatában?

Az mindenképp, hogy Ecclestone úr személyesen is alaposan megküzdött ezért a pályáért annak idején, kötődik hozzá. Másrészt az elmúlt harminc évben a mindenkori magyar kormány korrekt partnere volt a Nemzetközi Automobil Szövetségnek és a jogtulajdonosnak – mindig időben fizetett. És hát nem utolsó szempont, hogy sportszakmai csapatunk az egyik legprofibb a világon. Ahol új pályát építenek, oda őket hívják oktatni, és amikor a mezőny megérkezik a Hungaroringre, mindenki megnyugszik, mert tudják, hogy itt szakmailag semmi gond nem lesz.

No és ott van Budapest közelsége is, amit mindig említünk.

Igen, a fővárosunk gyönyörű, a csapatok imádnak itt időt tölteni, hiszen ez az a város, ahol mindig talál jó programot az ember.

A fentiek figyelembe vételével nehéz alkudozni? Kér például extrákat a jogtulajdonos?

A pálya műszaki állapota szempontjából velünk egészen biztosan elnézőbbek, mint bárki mással – a személyes kapcsolat és Gerstl Péter személye nagyon sokat számít. No meg az is, hogy tudják, a végén minden problémát megoldunk. Ha nem is pénzzel, de fifikával, leleményességgel, magyaros virtussal…

Ecclestone úr ezt értékeli?

Persze! És tökéletesen tisztában van a lehetőségeinkkel is. Amikor először találkoztam vele – Frank Tamással utaztunk el Abu-Dzabiba –, lenézett a főépület tetején felépített VIP-teraszról, és azt mondta, na, elnök úr, két év múlva ugyanilyen szállodát szeretnék látni a Hungaroringen is, és a mögöttünk álló, csodálatos luxushotelre mutatott. Néhány másodperc múlva pedig elnevette magát. Mondom, ismeri a lehetőségeinket.

Ennek ellenére az újraaszfaltozást már nem lehetett tovább halogatni, ugye?

Azt már nem. Évek óta meg kellene csinálni, hiszen az aszfalt nagy része harmincéves, úgyhogy most el is kezdtük. A munkálatok során felmarják az aszfaltcsík felső, úgynevezett kopórétegét és kicserélik a rázóköveket. A 2016-os áprilisi, túraautó-világbajnoki futam lesz az első nemzetközi verseny az új aszfalton, amelyet természetesen már korábban szeretnénk tesztelni. A négyes és a tizenegyes kanyarba speciális, dupla szélességű rázókő kerül a nemzetközi szövetség kérésére, amely kiváltja a rázókő-műfű kombinációt, és kedvez a motorosoknak.

Saját erőből építkeznek?

Pontosítanék: saját erőből aszfaltozunk. A Ring megerősödött annyira, hogy finanszírozni tud egy ilyen projektet, de a nagyobb fejlesztéshez már állami szerepvállalás szükséges. Az idei nagydíjhétvégén bemutattuk Ecclestone úrnak a globális, motorizációs központról szóló terveinket, amelyek lehetővé tennék, hogy egész évben nyitva álljon a pálya, afféle látogatóközpontként üzemeljen. De ezt önerőből már nem tudjuk megvalósítani.

Ha egy csettintéssel bármit megváltoztathatna a pályán, mi lenne az?

A tanulmány megmutatta, hogy mindent le kell bontani…

Akkor úgy kérdezem: min változtatna legelőször?

A lelátókat cserélném le. Ha azt mondjuk, hogy harminc év alatt elfáradt a pályacsíkon az aszfalt, mit mondjunk a fa lelátókra?!

Ha arra kérném, hogy sport és üzleti szempontból egyaránt értékelje az évet, mit mondana?

Anyagilag és szakmailag sem lehet okunk a panaszra, s nem csupán azért, mert az F1-es futamunk a 2015-ös év legjobbja volt, hanem mert az összes többi rendezvényünk is jól sikerült. Elég csak a Michelisz Norbira és a túraautó-vb-futamra vagy az Európa-bajnoki címet azóta másodszor is megszerző Kiss Norbi által fémjelzett kamionos kontinensbajnoki viadalra gondolni. És akkor még nem is beszéltem a pályán kívüli rendezvényeinkről: a Nagy Futamról vagy a Red Bull Air Race-ről.

Utóbbiak miért fontosak?

Az Air Race-t kormányfeladatként kaptuk, mert országimázs szempontjából nagyon fontos, és hasonló tömegeket vonz, mint az F1. A Nagy Futam pedig azért lényeges számunkra, mert általa közelebb hozhatjuk az autósportot az emberekhez, és mert turisztikai szempontból is remek lehetőség.

A mi pályánkon rendezik a legtöbb világsorozatot éves szinten. Van személyes kedvence?

A túraautó-világbajnoki futam évek óta nagyon népszerű a hazai szurkolók körében, Michelisz Norbi sikerei pedig még csak rátesznek egy lapáttal, a 2015-ben először érkező kamionos mezőny pedig azért volt vonzó, mert ezeket a monstrumokat száguldás közben látni még azok számára is nagy élményt jelent, akik talán nem is vonzódnak annyira a technikai sportokhoz.

Ezek a sorozatok mind jönnek 2016-ban is?

Persze! És Formula–1-ben már a 2021 utáni hosszabbításról is tárgyalunk. Készen állunk az újabb harminc évre…

Elkezdődött a felújítás!

Elkezdődött. Évek óta vártunk rá (s még jobban a versenyzők), hogy új aszfalt borítsa a Hungaroring pályacsíkját – bár hepehupás felület ide vagy oda, az utóbbi két évben minden kétséget kizáróan a mi futamunk volt az év versenye. Ettől függetlenül a munkálatokat már nem lehetett halogatni, így szeptemberben elkezdődött az újraaszfaltozás, amelynek során felhasználnak: 2300 köbméter aszfaltot, 3970 méternyi szegélyt, 7500 darab vízelvezető szegélyt, 2400 darab rázókőelemet. Ezen felül 52 ezer négyzetméteren füvesítenek, 1680 négyzetméteren festik le a burkolatot és 3852 méteren a szegélykövet, 213 méter hosszan építenek gumifalat és 454 méteren szalagkorlátot – a felújítás első lépésének összköltsége pedig előreláthatólag több mint 500 millió forintra rúg majd, amelyet saját forrásból végez el a Hungaroring.

Jubileum – extrákkal

A bajnokok fala volt az első meglepetés. A főépülethez vezető alagút (amelyen a versenyzők nagy része is megközelíti a depót) új dizájnt kapott. Az egyik oldalon nemzeti színekben pompázott, a másikon a 29 győztes fotója szerepelt. A mezőny pedig imádta. Aki itt volt a hungaroringi bajnokok közül, aláírta – vasárnap délután még Sebastian Vettel is, akinek portréja természetesen a leintés után azonnal felkerült a falra. Eddig nem sikerült itt nyernie – még a Red Bull legerősebb éveiben sem –, most ezt a hézagot is kitöltötte. És amikor megemlítette, hogy évekig hajtott az itteni gyönyörű, porcelán serlegre, ehhez képest most nem azt kapott, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója hozatott neki egyet a pálya „titkos raktárából”. Teljes volt az öröm. Mint ahogyan teljes volt szombat este, a pályán megtartott fogadáson is, ahol a sportszakmai személyzet, a pályán dolgozók és a média munkatársai vehettek át elismeréseket – sokan harmincéves munkájuk elismeréseként…

Magyar sikerek itthon

Nagy ritkán, de vannak olyan napok, amikor minden úgy alakul, ahogy az ember szeretné. Nos, a magyar autósport-rajongók szempontjából a Hungaroringen három ilyen nap is volt. Az egyik a túraautó-világbajnokság versenynapja, amelyen 35 ezer ember tombolása közepette Michelisz Norbert megnyerte a második futamot, és 2012 után újra neki szólt a magyar Himnusz a Ringen.

„Mindenki ilyen napról álmodik... Minden egyes alkalommal, amikor átmentem a célvonalon, vettem egy nagy levegőt. Nem akartam, de nem tudtam megállni, hogy ne számoljam a köröket, közben pedig láttam, hogy a közönség állva biztat. Nem hallottam, de a szemem sarkából láttam őket. Olyan ez, mint egy álom, és nagyon örülök, hogy megálmodhattam” – nyilatkozta Michelisz.

A következő, magyar szempontból zseniális hétvégére már szeptemberben került sor – a Hungaroringre 25 év után visszatérő kamionos Eb-futamon, amelyen Kiss Norbert mind a négy verseny után felállhatott a dobogóra, s kétszer győztesként. Úgy játszott a mezőnnyel, mint macska az egérrel. „Nincs könnyű verseny, mert ebben a sportban bármi megtörténhet, és annak az ellenkezője is. Leírhatatlanul jó érzés volt a Ringen, hazai közönség előtt versenyezni és nyerni, az, hogy a sikeres és sikertelen évek után ott lehettünk, és érezhettük, hogy ennyien szeretnek minket” – nyilatkozta Kiss.

(Sport 2015/Tóth Anita, fotó: MOB/Szalmás Péter)