Az állatorvosi vizsgálaton minden rendben, érmekért hajtanak a magyarok Szlovákiában

Kettesfogathajtó-vb - Lázár Vilmos leiskolázta a mezőnyt maratonhajtásban

2013. 08. 31.
Megosztás

Lázár Vilmos szinte példa nélküli fölénnyel nyerte meg a szombati maratonhajtást a szlovákiai Kistapolcsányban zajló kettesfogathajtó-világbajnokságon, ezáltal a díjhajtásban elért hatodik helyről átvette a vezetést összetettben, ráadásul a magyar csapat is élre állt.

A magyar szövetség elnökeként is tevékenykedő idősebb Lázár-fivér a maratonpálya nyolc akadályából hatban bizonyult a leggyorsabbnak, így kétség sem férhetett sikeréhez, ráadásul a maradék kettőben is a negyedik legjobb időt érte el.

A hétszeres világbajnok klasszis hajtó elképesztő határozottsággal irányította fogatát, egyáltalán nem érződött hangjában, hogy idegesen hajszolná lovait, sokkal inkább nyugodt erélyességgel harsogta vezényszavait, miközben magyar szurkolók százai vándoroltak akadályról akadályra, hogy végig nyomon kövessék bravúros teljesítményét.

Öccse, a hatszoros vb-aranyérmes Lázár Zoltán is kiválóan hajtott, szinte minden akadályban a legjobb tízben volt, mígnem az általa egyik legnehezebbnek vélt hatosban beragadt. Rengeteg időt veszített ott, mire kikecmergett a pályából, amelyben végül csak a 65. időt érte el. Emiatt végül hatodikként zárta a számot, pedig enélkül kettős Lázár-vezetés lett volna összetettben, így viszont a díjhajtás után első, egyúttal címvédő Carola Diener a gyengébb maratonhajtása (16.) ellenére közéjük ékelődve második.

Lázár Vilmos valamivel kevesebb mint három ponttal előzi meg német riválisát összetettben, míg testvérét több mint hárommal, ami azért lényeges, mert a vasárnapi zárószámban, az akadályhajtásban egy verőhiba három hibapontot ér, azaz Lázárnak nem lesz hibázási lehetősége, amennyiben Diener hibátlanul hajt.

A csapatverseny eredményébe a három csapattag közül a két jobbik teljesítménye számít bele mindegyik számban, azaz a Lázár-fivérek mostani remeklése elég volt ahhoz, hogy a magyarok megelőzzék a németeket, sőt a több mint négypontos előny azt jelenti, hogy a németeknek legalább két verőhibával kellene jobban teljesíteniük vasárnap, hogy visszaelőzzék a magyarokat.

A vb-újonc, csak egyéniben érdekelt Osztertág Márk egy jó átlagot hozott maratonhajtásban, így 15. lett ebben a számban, összetettben pedig két helyet előrelépve feljött a 10. pozícióba. A 23 éves hajtó - aki a négyesben csapatvilágbajnok Dobrovitz József unokaöccse - éppen azt a célt fogalmazta meg magának, hogy szeretne a legjobb tízben végezni. A nap egyetlen csalódása a harmadik csapattag Nagy Tibor szereplése volt, akinek elvileg ez a szám az erőssége, ennek ellenére mindössze 34. helyen zárt, így összetettben is visszacsúszott a 16. helyre.

A Fintha Gábor korábbi szövetségi kapitány által tervezett pálya igazolta hírét, rendkívül nehéznek bizonyult, amit az is jelez, hogy a díjhajtás után második ír Barry Capstick fogata például elszabadult az egyikben, így ő például kiesett.

Vasárnap 10 órától kezdődik az akadályhajtás, amelyben fordított sorrendben indulnak majd a versenyzők, azaz Lázár Vilmos lesz az utolsó hajtó.

"Nem emlékszem, hogy valaha bárkinek is sikerült volna ilyen bravúr, hogy a maratonhajtás nyolc akadályából hatban a leggyorsabb legyen. Régóta hajtom ezeket a lovakat, tökéletesen ismerem őket, ezért nagyon magabiztosak voltunk az egész pályán" - értékelte teljesítményét az MTI-nek a hétszeres világbajnok.

Lázár mindehhez hozzátette, év közben kipróbálta a négyesben világbajnok ausztrál Boyd Exell magyar tulajdonban lévő lovait, de végül éppen az összeszokottság hiánya miatt döntött a sajátjai mellett. Úgy érzi, beigazolódott a választás helyessége, mert bár díjhajtásban pár ponttal jobbra lehetett volna képes a másik fogattal, de szerinte ilyen nehézségű maratonpályát csak olyan lovakkal lehet eredményesen hajtani, amelyeknek minden rezdülését ismeri.

A magyar szövetség elnökeként is tevékenykedő sportember megjegyezte, éppen az általa legkockázatosabbnak tartott akadályokban nem ő volt a leggyorsabb, a négyesben például szándékosan a hosszabb, vagyis lassabb útvonalat választotta. Megjegyezte, éppen ezekben voltak kisebb problémái, ugyanis a négyesben egyszer megindultak lovai a kijárat felé, az ötös vizes akadályban pedig nekikoccant egy póznának, mivel nagyon csúszós volt az a pálya.

"Általában akkor vagyok jó, ha testvéremmel együtt versenyzek, mert így sokkal felszabadultabb vagyok, ahogy most is. Ilyenkor úgy érzem, dupla esélyünk van és ez a tudat megnyugtat" - mondta Lázár Vilmos, aki saját bevallása szerint eddig háromszor várta élről a zárószámot, ebből 1993-ban nem sikerült nyernie, de 1999-ben és 2001-ben megtartotta aranyérmes pozícióját.

Lázár Vilmos kiemelte még, hogy a rendezők fantasztikus vb-t szerveztek, mindent előreteremtettek és megvalósítottak, amit csak igényel egy ilyen verseny, ráadásul úgy érzi, mindenki szívvel-lélekkel teszi a dolgát, ettől olyan fantasztikus a hangulat. Másfelől köszönetet mondott a több száz magyar szurkolónak is, elsősorban azért, mert teljesítették azt a kérést, hogy csak akkor kiabáljanak, amikor már kifelé tartanak az akadályokból, ugyanis a túl nagy zaj túlpörgethette volna a lovait.

"A Forma-1-ben ha valaki túlzottan nyomja a gázt, akkor kicsúszik. A lovakkal is könnyen így járhat az ember, főleg egy olyan nehéz pályán, mint amilyet Fintha Gábor épített. Ez minden tekintetben próbára tette a lovakat és a hajtót is, mindenről számot kellett adni, amit egy fogatnak tudnia kell" - mondta Lázár Vilmos.

Az akadályhajtással egyelőre nem kívánt foglalkozni. Úgy fogalmazott, versenyben maradtak, igaz, jelentősen javítottak a helyzetükön, de a zárószám az idegek csatája, ráadásul kicsik a különbségek az élcsoportban.

Ladányi-Kovács Zoltán szövetségi kapitány elégedetten értékelt, mivel egyéniben és csapatban is magyar vezetés van, egyedül Nagy Tibor teljesítménye okozott neki némi csalódást, mivel ő éppen ebben a számban szokott erős lenne, két éve például második lett maratonhajtásban, most azonban végig gondjai voltak.

Lázár Vilmos, aki egyéniben háromszor (1999, 2001, 2007), csapatban négyszer (1989, 1999, 2001, 2003) nyert világbajnokságot, valamivel kevesebb mint három ponttal előzi meg a címvédő német Carola Dienert összetettben, míg a hatszoros vb-aranyérmes testvérét több mint hárommal, ami azért lényeges, mert a vasárnapi zárószámban, az akadályhajtásban egy verőhiba három hibapontot ér. A csapatversenyben a több mint négypontos előny azt jelenti, hogy a németeknek legalább két verőhibával kellene jobban teljesíteniük vasárnap, hogy visszaelőzzék a magyarokat.

Eredmények:

maratonhajtás: 1. Lázár Vilmos 78,22 hibapont, 2. Harrie Verstappen (holland) 82,71, 3. Jacek Kozlowski (lengyel) 83,55, ...6. Lázár Zoltán 85,29, ...15. Osztertág Márk 87,92, ...34. Nagy Tibor 92,68

Állás a maratonhajtás után:
egyéni: 1. Lázár Vilmos 121,16 hibapont, 2. Carola Diener (német) 123,85, 3. Lázár Zoltán 124,78,...10. Osztertág Márk 136,30, ...16. Nagy Tibor 140,04,

csapat: 1. Magyarország (Lázár Vilmos, Lázár Zoltán, Nagy Tibor) 245,94 hibapont, 2. Németország (Thorsten Zarembowicz, Carola Diener, Arndt Lorcher) 250,66, 3. Ausztria (Georg Moser, Gerald Rossler, Isidor Weber) 272,80

(Forrás: MTI)