Africa Race: ritka magas dűne - elszántságból jeles

Africa Race: ritka magas dűne - elszántságból jeles

2014. 01. 10.
Megosztás

Megemlegetik a versenyzők az Africa Race utolsó mauritániai napját: a legtapasztaltabbak is azt mondták, ilyen magas dűnét, mint amit meg kellett mászni, csak nagyon ritkán láttak. A kamionos Kovács Miklós visszacsúszott a harmadik helyre, Szalay Balázs továbbra is motorgonddal küzd.

Elszántak. Kovács Miklós azért, mert mindennél jobban szeretné elhódítani az összetett második helyet a kamionosok között, Szalay Balázs pedig azért, mert mindenképp szeretne eljutni a Dakar melletti Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig (ha már a technika ördöge kibabrált vele).

Az Africa Race kilencedik szakasza meglehetősen nehéz feladat elé állította a versenyzőket, igaz, hogy a korábbi Dakar-győztes René Metge már elmúlt hetven, de pályát kijelölni még mindig kiválóan tud, és gondoskodik is arról, hogy a versenyzők „jól szórakozzanak”. De legalábbis megdolgozzanak az eredményért.

S ha már eredmény: a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos trió az összetett második helyért igyekszik megdolgozni. Szerdán át is vették ezt a pozíciót, a portugál Elisabete Jacinto azonban nem hagyta magát, és csütörtökön visszavette. Kettejük között mindössze 2 perc 50 másodpercnyi a különbség, vagyis úgyszólván semmi – minden attól függ, melyiküknek sikerül jobban a pénteki utolsó szakasz. Mert a szombati, Rózsaszín-tó partján tartandó pályán már csak afféle örömautózást mutat majd be a mezőny a közönségnek – az már nem számít bele a végeredménybe.

De vissza Kovácsékhoz. A Scania-pilóta a hatalmas dűnékkel simán megbirkózott, az ellen viszont nem tehet semmit, hogy a versenygépe végsebessége továbbra is 120 kilométer per óra, míg a többieké 150...

„Túl gyors volt a mai szakasz, volt benne vagy százötven kilométer egyenes, amikor csak folyamatosan állni kellett a gázon, márpedig ez a stílus nekünk nem kedvez az ismert okok miatt – mondta Kovács a célban.
– A végsebesség-különbségből adódik az a hat perc, amivel Elisabete gyorsabb volt nálunk, úgyhogy remélem pénteken jó nehéz pálya lesz, hogy vissza tudjunk vágni neki. Ami a dűnés szakaszt illeti, szép nagyok voltak a hegyek, de ezúttal velünk voltak, nem ellenünk...”
A kamionos mezőnyben továbbra is a Dakaron is szakaszgyőztes cseh Tomas Tomecek vezet – ő nyerte meg egyébként a csütörtöki szelektívet is.

Az autósoknál is változatlan a helyzet az élen: Jean-Louis Schlesser úgy is vezet pályafutása utolsó Africa Race-én („Most már jöjjenek a fiatalok, nyerjenek ők is” – mondta), hogy igazából nem nagyon erőlteti meg magát. A szokásos taktikáját követte: jókora előnyt dolgozott ki, és azt tartja. És hagyja a többieket szakaszt nyerni: ezúttal Yves Fromont-t.

Szalay Balázs és Bunkoczi László sajnos ebbe (vagyis a szakaszgyőzelmekért folyó csatába) már nem szólhat bele, ugyanis az Opel motorját kis híján „megölte” az alacsony oktánszámú marokkói benzin, így azután a Mokkát elhagyta az erő – jelzés értékű, hogy 17 liter olajat evett meg a csütörtöki szakaszon. Mert Szalayék persze elrajtoltak – nem az ő stílusuk, hogy bármit is feladjanak.

Nem érintették ugyan az összes GPS-pontot, de elérték a tábort és haladnak Dakar felé. Most már ez az egyetlen cél – a célba érkezés.

„Több-kevesebb sikerrel megpróbáltuk végigküzdeni magunkat a szakaszon – mondta Szalay Balázs. – A nagy dűnéket elkerültük, mert az autónk továbbra sincs ereje teljében, de szerencsére találtunk átjárót a hatalmas homokhegyek között. Egészen biztos, hogy ma is kapunk büntetést, mert kihagytunk néhány GPS-pontot, de az a lényeg, hogy haladunk. A holnapi napnak is nekivágunk, és megpróbáljuk végigcsinálni. Nagy a rizikó, de ez az utolsó szakasz, és mi szeretnénk teljesíteni.”

„Szegény Mokkának mindene odavan, de még hajtja a lelke – tette hozzá navigátora, Bunkoczi László, akinek nem volt könnyű dolga csütörtökön. – Navigátor szempontból a mai szakasz számunkra a folyamatos improvizálásról szólt, hiszen úgy kellett átvergődni a dűnék között, hogy az itiner nem segített semmit – hiszen másfelé mentünk, mint a mezőny többi része –, csak az irány volt biztos. Kihordtam lábon néhány lassú lefolyású infarktust, de itt vagyunk, és ez a lényeg.”

Szalayék számár tehát hozott hullámhegyeket (öt szakasz-második hely) és hullámvölgyeket (küszködés a motorerővel) eddig ez a verseny – viszont ahogy a pilóta mondani szokta: senki nem is ígérte, hogy könnyű lesz.

AFRICA RACE
9. szakasz, Akjoujt–Toueila (össztáv: 309.3 km, ebből szelektív szakasz: 289.36 km).

Autósok: 1. Yves Fromont, Jean Fromont (francia, Buggy) 3:21:12, 2. Henrard, Barbier (francia, Buggy) 2:26 perc hátrány, 3. Schlesser, Magnaldi (francia, Buggy) 2:41 p h., ...17. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 3:52:48 óra h.

Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Vojtech Moravek (cseh, Tatra) 3:43:32, 2. Jacinto, Marques, Cochinho (portugál, MAN) 54 mp h., 3. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 7:47 p h.

Az összetettben.

Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Thierry Magnaldi (francia, Schlesser Buggy) 32:51:51, 2. Loomans, Driesmans (belga, Toyota Hilux) 1:27:34 ó h., 3. Henrard, Barbier 2:42:38 ó h., ...12. Szalay, Bunkoczi 21:51:33 ó h.

Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Vojtech Moravek

(Forrás: NSO)