A legkönnyebb nap is lehet nehéz a Dakaron, ha technikai gondod akad – ráadásul a csütörtöki Arica–Calama szakasz még könnyű sem volt, sőt...
Amikor a szakaszgyőztes Nasszer al-Attijah is azt mondja, hogy a fáradtságtól örülni sem tud igazán, el lehet képzelni, mit éreznek, akik mondjuk kétszer annyi időt töltenek el ugyanazon a pályán.
S lehet bármennyire elővigyázatos az ember, a Dakart sohasem ússza meg gondok nélkül.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős csütörtökön szembesült az első technikai problémával, s a viszonylag sima nap így vált számukra az eddigi leghenezebbé. A pálya két részből állt, és az Opel Dakar Team kettősét már rögtön az elsőn megtréfálta a technika ördöge.
„Tönkrement valami a kormányszervóban, és ettől úgy beállt a kormány, hogy meg sem lehetett mozdítani. Szerencsére annyiban megkönyörült rajtunk a Mokka, hogy a dűnesoron még átment és csak azután mondta be az unalmast a szervó, így nekiállhattunk szerelni. Mindent megpróbáltunk, tanácsot kértünk a szervizes fiúktól telefonon, de nem jutottunk semmire, úgyhogy végül levágtuk a szíjat, és szervó nélkül mentünk tovább, aminek az élvezeti értéke nem volt túl magas, mert a kormánnyal minden egyes kanyarnál hatalmas küzdelmet kellett vívnom” – mondta Szalay Balázs, aki a 74. helyen fejezte be a szakasz első részét, s mivel az összekötő szakaszon a szervizesek is tettek egy kísérletet az autó megjavítására, a páros némi késéssel érkezett meg a második szakasz céljába, amiért utóbb alighanem kap majd némi büntetést.
„A fiúk is mindent megpróbáltak, de végül arra jutottunk, hogy alighanem a kormányművel lehet baj, mert semmi sem változott, továbbra sem működött a szervó. A második szakaszon volt egy hatalmas homokhegy, de amikor arra kellett volna felmenni, a kormány éppen megmakacsolta magát, úgyhogy vagy tízszer kellett tolatnom, mire végre feljutottunk. Eddig ez volt a legkeményebb napunk, nagyon elfáradtam” – mondta Szalay, miközben a navigátora lesegítette a róla felülről az overallt, mert a kezét is nehezen bírta megemelni. A második szakaszon a 72. helyen végzett a páros, amely a késés miatti büntetés nélkül egyelőre a 30. helyen várja a folytatást.
A csapat versenykamionja, a Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert trió a 34. helyen teljesítette a szakaszt, vagyis tartja a pozícióját, amelyben eljrajtolt.
Feladta a nagy esélyes Carlos Sainz
Műszaki hiba miatt feladta a versenyt a 2010-ben győztes Carlos Sainz a Dél-Amerikában zajló Dakar-rali hatodik szakaszán.
A kétszeres rali-világbajnok spanyol pilóta és navigátora, a német Timo Gottschalk 181 kilométert tett meg a 454 kilométeres hatodik etapból, amikor feltehetően a Buggy motorhibája miatt meg kellett állnia.
Sainzot és társát a szervezők helikopterrel szállították a csütörtöki szakasz célállomására, Calamába.
A múlt szombaton rajtoló idei Dakar első etapját Sainz nyerte, majd a második napon eltévedt, nagy hátrányt szedett össze, másnap azonban a szervezők a rali hivatalos műholdas berendezésének meghibásodására hivatkozva visszaadták neki az elveszített időt, így összetettben az élre került.
Egy nappal később aztán a rendezők jelezték, mégis Sainzék tehettek arról, hogy többször is áthaladtak ugyanazon az ellenőrző ponton, ennek megfelelően időeredményükhöz hozzáadták a vasárnap elvesztegetett több mint 21 percet. A spanyol pilóta így összetettben csak 23. volt a hatodik szakasz rajtja előtt.
Az autósoknak pénteken a Calama és Salta közötti 754 kilométert kell teljesítenie, ebből 220 kilométer lesz a mért szakasz. A motorosokra 806 kilométer, s ebben ugyancsak 220 kilométer mért szakasz vár.
A Peruból indult, január 19-én záruló viadal mintegy 8400 kilométeres távjának 153 autó, 183 motorkerékpár, 75 kamion és 38 quad vágott neki. A verseny Argentína érintésével a chilei Santiagóban fejeződik be.
6. szakasz, Arica–Calama (össztáv: 768 km, ebből szelektív szakasz: 455 km).
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Buggy) 3:32:08, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mini All4) 8:36 perc hátrány, 3. Gordon, Walch (amerikai, Hummer) 13:52 p h., ...72. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 3:59:38 ó h.
Motorosok: 1. Francisco „Chaleco” López Contardo (chilei, KTM) 3:36:21, 2. Faria (portugál, KTM) 2:34 p h., 3. Despres (francia, KTM) 3:48 p h.
Kamionosok: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, Iveco) 4:19:02, 2. Karginov, Devjatkin, Mokejev (orosz, Kamaz) 34 mp h., 3. Versluis, Schuurmans, Damen (holland, MAN) 35 mp h., ...34. Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert (magyar, MAN) 2:59:42 ó h.
Az összetettben.
Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret 14:36:16, 2. Al-Attijah, Cruz 1:18 p h., 3. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, Toyota Hilux) 42:31 p h., ...30. Szalay, Bunkoczi 7:03:29 ó h.
Motorosok: 1. Olivier Pain (francia, Yamaha) 15:35:23, 2. Despres 2:22 p h., 3. Casteu (francia, Yamaha) 4:48 p h.
Kamionosok: 1. Gerard de Rooy 17:23:45, 2. Nyikolajev, Szavosztyin, Ribakov (orosz, Kamaz) 18:40 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Mirnij (orosz, Kamaz) 30:32 p h., ...33. Darázsi, Vörös, Szalai 13:39:38 ó h.