Az idei Dakar leghosszabb napja, és az egyik legnehezebb.
Legalábbis ezt bizonyítja, hogy jó néhány éllovasnak gondja akadt – köztük volt a motoros, valamint a kamionos éllovas (David Casteu illetve Gerard de Rooy), továbbá az autós összetett második Nasszer al-Attijah. És magyar szempontból sajnálatos, hogy Szalay Balázst is újra megtréfálta a technika ördöge.
Egy nap, amely (majdnem) mindent megváltoztatott. A gondoknak se szeri, se száma nem volt – és sajnos ez alól a mieink sem képeztek kivételt. Mert persze, rosszul esik a szurkolóknak, hogy úgy tűnik, vége az ádáz csatának Stéphane Peterhansel és Nasszer al-Attijah között (annál az egyszerű oknál fogva, hogy a katari autója többször is megállt a szakaszon). Meg azt is sokan sajnálják, hogy a fenegyerek Guerlain Chicheritnek is gondja volt az autóval. A magyar szurkolók azonban elsősorban a mieinkre figyeltek, akik közül magyar idő szerint éjjel fél egyig egyedül a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős ért célba, méghozzá az 50. helyen.
Az Opel-páros sokkal, de sokkal jobb eredményt várt ennél, de sajnos megint támadt egy kis problémája – és csakúgy, mint néhány nappal ezelőtt, megint a kormányművel. Ahogy akkor, most is két szakaszra osztották a napot a rendezők, s ahogy akkor, most is az elsőn ment tönkre valami a kormányműben, ami miatt nem volt szervó. Szalay Balázs így ismét csak kénytelen volt küzdeni az elemekkel – mert azt már egyszer megtapasztalta, milyen nehéz is szervó nélkül vezetni ezt a versenygépet.
A másik két magyar páros közül Sebestyén Sándor a 80., Pócsik László a 81. pozícióban haladt át a cél előtti utolsó ellenőrző ponton, vagyis ők is haladnak a maguk útján – együtt, ahogyan azt már az utóbbi napokban megszokhattuk.
Ami a motorosokat illeti: David Casteu aligha gondolta, hogy nem valamelyik riválisa nehezíti majd meg a dolgát, hanem egy tehén. Az összetett versenyben vezető motorosnak, aki nyilvánvalóan a fellegekben járt a szünnapon, elég hamar vissza kellett térnie a földre – de egészen konkrétan. A francia versenyző (aki első nemzetközi sikerét éppen hazánkban, a 2008-as Közép-Európa-ralin aratta) a hétfői első szakaszon elütött egy tehenet, majd miután még a tankjával is gondja támadt, a 85. helyen ért célba. Ezzel elveszítette esélyét a győzelemre. A négyszeres Dakar-bajnok Cyril Despres viszont közel került hozzá – noha nem ő, hanem Ruben Faria vette át a vezetést az összetettben. A francia viszont a motorcsere miatti 15 perces büntetése dacára a második helyen tanyázik – abszolút lőtávolságon belül. És tudjuk, ez nála mit jelent...
A kamionosoknál is a fordulat napja volt ez: Gerard de Rooynak előbb a turbóval támadtak gondjai, majd defektet kapott, majd megint a technika ördöge érte utol – a lényeg, hogy összességében körülbelül másfél órát veszített, ami azt is jelentette számára, hogy lecsúszott az élről. A vezető helyet az oroszok üdvöskéje, a találóan csak Cárevicsnek becézett Eduard Nyikolajev vette át a Kamaz-csapat színeiben. (A Cár, ugye, a hétszeres győztes Vlagyimir Csagin volt, az ő nyomdokain halad most a fiatal orosz...)
A Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert trió az idei legjobb eredményét elérve a 21. helyen teljesítette a szakaszt. Ezen a napon amúgy a kamionosok végeztek a leghamarabb, míg a mezőny többi része két szelektív szakaszt teljesített, addig ők „csak" egyet. De azért az sem volt piskóta – egészen pontosan 293 kilométer!
„Köves, hegyi szakaszt jelöltek ki számunkra a rendezők, ami mindemellett nagyon gyors is volt, ami egyik-másik kamionon meg is látszott. Az egyik vetélytársunk leesett az út mellé, a másiknak kitört a szélvédője, szóval akadtak gondok. Mi a szokásos, biztonságos üzemmódban közlekedtünk, igaz, amennyire tudtunk, azért siettünk" – mondta az összetettben 32. Darázsi, aki még azt is hozzátette, körülbelül nyolcvan kilométeren keresztül feltartotta őket az előttük induló, de egyszerűen nem lehetett előzni, mert a pályán mindössze egy nyomvonal volt, s csak ritkán értek nyílt terepre.
DAKAR-RALI 9. SZAKASZ, TUCUMÁN–CÓRDOBA (ÖSSZTÁV: 852 KM, EBBŐL SZELEKTÍV SZAKASZ: 593 KM)
Autósok: 1. „Nani” Roma, Michel Périn (spanyol, francia Mini All4) 5:36:28, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mini All4) 4:11 p h., 3. Terranova, Fiuza (argentin, BMW X5) 6:54 p h., ...50. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:40:56 ó h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 5:41:36, 2. Barreda Bort (spanyol, Husqvarna) 4:03 p h., 3. Botturi (olasz, Husqvarna) 5:14 p h.
Kamionosok (össztáv: 852 km, ebből szelektív szakasz: 293 km): 1. Ales Loprais, Serge Bruynkens, Radim Pustejovsky (cseh, Tatra) 3:18:32, 2. Versluis, Schuurmans, Damen (holland, MAN) 7 másodperc hátrány, 3. Karginov, Devjatkin, Mokejev (orosz, Kamaz) 1:36 p h., ...21. Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert (magyar, MAN) 32:11 p h.
Az összetettben
Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret 22:11:43, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota Hilux) 49:31 p h., 3. Novickij, Zsilcov (orosz, Mini All4) 56:03 p h., ...26. Szalay, Bunkoczi 8:58:42 ó h.
Motorosok: 1. Ruben Faria (portugál, KTM) 25:57:12, 2. Despres 5:23 p h., 3. López Contardo (chilei, KTM) 9:03 p h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Szergej Szavosztyin, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 23:10:20, 2. Kolomy, R. Kilián, D. Kilián (cseh, Tatra) 17:56 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Mirnij (orosz, Kamaz) 33:32 p h., ...32. Darázsi, Vörös, Szalai 14:16:03 ó h.
(Forrás: TóthAnita/NSO)