Az olimpiai karikák továbbra is a világ legismertebb szimbólumai közé tartoznak - derült ki a phjongcshangi téli játékokat követő kutatásból. A tanulmány szerint világszerte 10 emberből 9 van tisztában az ötkarika jelentésével, melyhez olyan fogalmakat társítanak, mint a sokszínűség, az örökség, a tradíció, az inspiráció, az optimizmus, vagy a barátság.
A nemzetközi kutatásban – melyet a Publicis Sport & Entertainment indított el 2018 márciusában – 36 ezer embert kérdeztek meg, 13 és 65 év között, 15 különböző országból.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak a válaszadók többsége szerint „a béke támogatása a sporton keresztül” a legfontosabb feladata. Emellett gyakran felmerült felelősségként „a sport és előnyeinek támogatása - beleértve a jobb életminőséget is - mindenki számára”; valamint „globális kezdeményezések futtatása, melyek a kultúra és a sport kombinálásával segítik az emberekkel megértetni az olimpiai eszméket”; illetve „a szociális fejlődés a sporton keresztül” és „az olimpiai mozgalom vezetése”.
A tanulmány arra is rávilágít, hogy az olimpia továbbra is a legvonzóbb szórakoztató-, illetve sportesemény a világon. A válaszadók 93%-a volt tisztában az olimpia létezésével – ez a szám magasabb, mint bármely más hasonló esemény esetében. A szimpátiát tekintve is az élen zártak az ötkarikás játékok: átlagosan 7,5 pontra értékelték őket a 10-ből.
Ami pedig a 2018-as téli olimpiát illeti: a megkérdezettek 65%-a tartotta sikernek a rendezvényt (ez a szám a rendező Dél-Koreában 75%), a koreai látogatók pedig 9/10-re értékelték a torna élvezeti értékét. Az olimpia rendezésének lehetőségéről 77% gondolta azt, hogy komoly előnyökkel jár; 72% szerint pedig a gazdasági fejlődést is fellendítheti.
A tanulmányra reflektálva Thomas Bach, a NOB elnöke megjegyezte: „a phjongcshangi téli olimpia számos tekintetben volt sikeres. Ez a friss kutatás tisztán demonstrálja nemcsak az olimpiai játékok, de az olimpiai értékek erejét is. Napjaink törékeny társadalmában szívmelengető látni, ahogy az emberek felismerik ezen erények fontosságát, és a NOB-ra is úgy tekintenek, mint aki az egész világot békében összehozza.”
A játékok népszerűségéhez nagyban hozzájárult a rekordméretű médianyilvánosság. Az események a televízióban, az interneten és a közösségi médiában 3,2 milliárd megtekintést számláltak – ez több mint duplája a 2014-es szocsi olimpián mértnek.
„A digitális korba lépve képesek voltunk az olimpia rajongóinak világszerte új követési módokat nyújtani, miközben jobban nyitottunk a fiatal generációk felé, mint eddig bármikor. Ahogy a tanulmány is mutatja: nem csak a versenyek és a sportolók kiválóságát, de az olimpia szellemét és jelentését is sikeresen kommunikáltuk” – tette hozzá Thomas Bach.
(olympic.org)