Nemzetközi viadallal, rekordkísérlettel búcsúzik a Millenáris Velodrom

Nemzetközi viadallal, rekordkísérlettel búcsúzik a Millenáris Velodrom

2014. 07. 08.
Megosztás

A XVI. Vasló Kupa Nemzetközi Kerékpárversennyel búcsúzik az átépítés előtt álló, 118 esztendős Millenáris Velodrom. A Budapesti Olimpiai Központ területén található kerékpáros pálya Európa egyik legöregebb sportlétesítménye, az első budapesti, melyet sportcélra terveztek. A betonteknőben az évtizedek alatt itt készültek a magyar pályakerekesek az olimpiára, a nemzetközi viadalokon, az Arany Mokkán és a Vasló Kupán megannyi külföldi kiválóság mérte össze tudását a hazai legjobbakkal. Eddig itt készült Rióra Szalontay Sándor.

A KSI SE Kerékpáros Szakosztálya július 12-én, szombaton délután 16 órától, várhatóan több ország pályakerekeseinek részvételével rendezi a búcsúversenyt.

"Várható osztrák, szlovák bringások érkezése, sőt Aradról is van ígéret. Este fél nyolcra egy nem mindennapi rekorddöntési kísérletet hirdettünk. Millenáris-búcsúztató, tömegsport rendezvény keretében lehetőséget biztosítunk, hogy minden érdeklődő tehessen egy tiszteletkört az öreg teknőben, és ez által szeretnénk beállítani egy rekordot, mennyi kerekes teker egyszerre a pályán. Egyetlen feltétel a bukósisak viselése. A szombati eseménnyel úgy gondolom, méltó módon búszúzunk a 118 esztendős Millitől" - mondta a háromszoros olimpikon Somogyi Miklós főszervező, aki az 1984-es Barátságversenyen éppen pályaszámban, az 50 kilométeres pontversenyben lett első. A sokszoros magyar bajnok kerekes a nyolcvanas években a Millenárison készült, akkor még az Arany Mokka viadalokon gyűjtötte a medálokat. A szakember nem távolodott el az olimpiai mozgalomtól, részt vett Bodrogi László és Kusztor Péter mellett a pekingi olimpián, vezette a magyar kerekeseket a szingapúri ifjúsági ötkarikás játékokon, és idén augusztusban, a nanjingi ifjúsági olimpián is ő lesz a kerékpárosok csapatvezetője.

A "profik" versenyében elindul a hazai csúcstartó sprinter, a riói olimpiára készülő Szalontay Sándor is. A korábbi KSI-s, ma ferencvárosi kerekes az elmúlt hétvégén újabb rekordot állított be.

"Sanyi Pruszkowban, a Lengyel Nagydíj repülőversenyének 200 méteres időfutamában kiváló eredménnyel a kilencedik helyen végzett. 10,367 másodperces idővel új országos, fedett pályás csúcsot tekert. A régit is ő tartotta, tavaly októberben 10,402-t hajtott" - tájékoztatott Takács Gyula edző, aki a londoni olimpián Lovassy Krisztián kísérője volt az országúti verseny alkalmával.

A magyar pályakerékpársport egyik legjobb eredménye az 1936-os berlini ötkarikás játékokhoz köthető, akkor Orczán László ezer méteren ötödik helyen zárt, csakúgy, mint a négyezer méteres üldöző csapatversenyben Liszkay Istvánnal, Németh Miklóssal és Pelvássy Ferenccel. Hasonlóan ötödik lett Tokióban, 1964-ben Bicskey Richárd és Habony Ferenc a kétülésesek versenyében.

Vígh László kormánybiztos február közepén, a Millenárison tartott sajtótájékoztatón elmondta, a Nemzeti Olimpiai Központhoz tartozó új Millenáris Velodromban elfér majd egy fedett, 250 méteres, nemzetközi szabványnak megfelelő – azaz világverseny megrendezésre alkalmas – kerékpáros pálya, egy BMX gyakorlópálya, a középső részén pedig a magyar tornasport új központját lehet kiépíteni. Januárban lezárult a tervpályázat, 2017 elejére pedig elkészülhet a Millenáris – jelezte a kormánybiztos.

A kerékpározás szerepel a 16, kemelet sportágfejlesztésben részesülő sportág között. A kormány 2020-ig 2,8 milliárd forinttal támogatja a magyar kerékpársportot.

Mint a Nemzeti Sportközpontok honlapján olvasható, a Millenáris sokak szerint a magyar sport, illetve versenysport bölcsője. 1896-ban épült, a Magyarország ezeréves fennállását ünneplő, millenniumi rendezvénysorozat sportprogramjainak helyszíneként. A Millenáris volt Budapest első kifejezetten versenycélra szánt létesítménye. A stadiont a két világháború között – mások mellett Hajós Alfréd tervei alapján – alakították át világszínvonalú kerékpáros létesítménnyé. 1928-ban kerékpáros világbajnokságnak adott otthont és egészen 1944-ig zavartalanul működött. A pályaburkolatot az 1950-es és az 1970-es években is felújították, a műemléki védettséget élvező, 3000 fős fedett tribünt pedig 1996-ban, a centenárium kapcsán hozták rendbe. Itt játszott először nemzetközi mérkőzést a magyar labdarúgó-válogatott. A kerékpáros viadalok mellett az elmúlt évtizedekben atlétikai és tornaversenyt, boksz- és jégkorongmeccset, és még autós rodeót is rendeztek a létesítményben.

A Nemzeti Olimpiai Központ részeként megújuló kerékpárpályáról, a beruházásról ide kattintva tudhat meg többet.

(MOB/Vasvári Ferenc)