Sebestyén Sándornak és Kovács Miklósnak is nagy álma vált valóra a Selyemút-ralin – előbbi kategóriájában (T2) harmadikként végzett, utóbbi a kamionosok között összetettben bekerült a top tízbe.
A Sebestyén Sándor, Bognár József duó érte el a legjobb magyar autós eredményt a szombaton befejeződött oroszországi Selyemút-ralin. A tavaly második Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős egy műszaki probléma miatt végül csak 27. lett.
A Sandlander csapat közleménye szerint Sebestyénék saját kategóriájukban a harmadik, összetettben pedig a 20. helyen végeztek.
"Mindketten rettentő boldogok vagyunk, nagy eredmény ez, mondhatnám, hogy az idei év csúcsa" - nyilatkozta Sebestyén Sándor. "Megmutattuk, hogy egy széria Toyotával is végig lehet csinálni az egészet, ráadásul rengeteg lényegesen drágább, épített versenyautót sikerült megelőznünk."
Szalay Balázs tesztelésre használta az elmúlt két napot, de azért szombaton is ott volt a legjobbak között.
Szalay Balázs és Bunkoczi László két napja még azon gondolkodott, vajon van-e értelme folytatni a versenyt 132 óra büntetéssel, miután csütörtöki szakaszon kitört az Opel Mokka jobb hátsó kereke, s nekik a közúton kellett megközelíteni a tábort. Ez egyben azt is jelentette, hogy elveszítették az összetett negyedik helyüket a több mint 4000 kilométer össztávú Selyemút-ralin.
A motiváció tehát odalett.
Az Opel Dakar Team párosa azonban sohasem adja fel.
Most sem tette. Befejezte a versenyt, bár a 27. hely nem az volt, amiért idejött. De az utolsó két szakaszon legalább nem kellett tekintettel lenni semmire (nem kellett óvni az eredményt), úgyhogy Szalayék kedvükre autózhattak. A szombati, 87.36 kilométeres szakaszon is, amelynek végén fülig ért a fiúk szája.
„Álltam a gázon, nyomtam, ahogy bírtam – mondta Szalay Balázs, aki a sok előzéssel nyilván időt vesztett, de még így is nyolcadikként ért célba a napi szakaszon. – Számunkra már úgy sem volt tétje ennek a szakasznak, csak arra törekedtünk, hogy jól érezzük magunkat, és ez összejött. A rendezők a legvégére azért még beraktak egy olyan dűnesort, amelybe jó néhányan beragadtak. Bosszantó volt, mert már láttuk a célt, miközben őket kellett kerülgetni. És persze, amikor nem arra mész, amerre szeretnél, könnyen elakadhatsz. Nekünk is ki kellett szállni az autóból, úgyhogy lendületet vesztettünk. De azért mosolyogva érkeztünk be a célba, hiszen körülbelül tíz-tizenkét autót megelőztünk a pályán.”
Erre azért volt szükség, mert a zárónapon a szokásokkal ellentétben nem az előző napi eredmény alapján rajtoltak a versenyzők, hanem az összetett állás szerint, abban pedig a 26. pozícióban álltak a mieink, tehát bőven voltak leküzdendő riválisok.
„Jó teszt volt ez nekünk is, az autónak is. A Mokka hátulján változtattunk a viadal előtt, most nekiállhatunk az elejének. Meg kell jegyeznem egyébként, hogy ez a verseny volt olyan nehéz, mint a Dakar-rali. Persze, nem mindegy, hogy az ember egy vagy két hétig rajtol hajnalban és ér célba késő délután, de ha csupán az egyes szakaszokat nézzük, ez a Selyemút tényleg felvette a versenyt a Dakarral. De végül is ezért jöttünk, hogy nehéz, sivatagi körülmények között megméressük magunkat” – tette hozzá Szalay, és amikor a navigátorát kérdeztük a viadal nehézségeiről, ő is megerősítette a pilótája által elmondottakat.
„Állati kemény hat nap volt, de a második után szerintem belerázódtunk, és versenyzői oldalról kevés hiba volt ebben a Selyemút-raliban. A technika ördögével pedig nyilván nem lehet mit kezdeni. Újra bebizonyosodott azonban, hogy a kilométerek gyűjtése mindennél többet ér. Menni kell, mert ezeket a tapasztalatokat nem lehet máshol megszerezni, ezeket a helyzeteket egyszerűen lehetetlen szimulálni – állapította meg Bunkoczi.
A kamionosok között a Scaniával versenyző Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Ács László főszerelő alkotta trió az összetett 10. helyén zárt, ami a tavalyi és a tavalyelőtti 16. pozíció után a hármas legjobb eredménye a Selyemút-ralin.
Az autósok között a Dakar-ralin kétszer (1999, 2000) győztes francia Jean-Louis Schlesser diadalmaskodott saját építésű versenygépével, a kamionos kategóriában pedig a Kamazt kormányzó orosz Dmitrij Sotnyikov volt a leggyorsabb.
Az 5. Selyemút-rali Moszkvából rajtolt múlt pénteken, s az asztraháni célig 4000 kilométert, ebből 2600 kilométer mért szakaszt kellett teljesíteniük az indulóknak.
SELYEMÚT-RALI
6. szakasz Asztrahán–Asztrahán (össztáv: 559.25, ebből szelektív szakasz: 412 km).
Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Vitalij Jevtyekov (orosz, G-Force Proto) 5:44:22, 2. Schlesser, Zsilcov (francia, orosz, Schlesser Buggy) 8:17 p h., 3. Lavieille, Polato (francia, Proto Dessoude) 18:16, ...7. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 39:11 p h.
7. szakasz, Asztrahán–Asztrahán (össztáv: 162.01 km, ebből szelektív szakasz: 87.36 km).
Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Vitalij Jevtyekov (orosz, G-Force Proto), 1:17:18, 2. Schlesser, Zsilcov (francia, orosz, Schlesser Buggy) 36 másodperc hátrány, 3. Dmitrijev, Demjanyenko (orosz, NT) 3:05 p h., ...8. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 8:26 p h.
Az összetettben.
Autósok: 1. Jean Louis Schlesser, Konsztantyin Zsilcov 32:55:35, 2. Vasziljev, Jevtyekov 16:33 p h., 3. Firsov, Filatov (orosz, Nissan Pickup) 1:47:33 ó h., ...27. Szalay, Bunkoczi 133:44:51 ó h.