Szombaton rajtol a Dakar-rali magyarokkal

Szombaton rajtol a Dakar-rali magyarokkal

2013. 01. 04.
Megosztás

Január 5-én elrajtol a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenye a Dakar-rali.

Immár ötödször Dél-Amerikában – „négy és fél” magyar egységgel a mezőnyben.
A klasszikus Dakar Afrikában zajlott, Thierry Sabine hívta életre, s talán maga sem gondolta, hogy hagyományt teremt – pedig fogadásból „írta ki” az első Dakart, amelynek mezőnye 1978. december 26-án rajtolt el a párizsi Trocadéro térről.

A viadal különleges utat járt be, mára a Dakar név már nem feltétlenül kötődik a szenegáli fővároshoz (egyébként az afrikai években is előfordult, hogy a mezőny nem érintette az országot), önálló életet él – immár ötödik éve Dél-Amerikában, ahol a 2013-as viadalt is rendezik.
Ami a magyar indulókat illeti: Szalay Balázs immár 12. alkalommal vág neki a Dakar távjának (Bunkoczi Lászlóval közösen hetedszer), nem titkolt célja, hogy megjavítsa eddigi legjobbját (20. hely tavalyról). Csapata új autót épített, az Opel Mokkában benne van mindaz, amit a fiúk az elmúlt több mint másfél évtizedben tanultak a homokdűnékről, a sivatagi száguldásról. Szalay hisz az elvégzett munkában, s bízik benne, hogy a legjobb tíz közé kerülhet a 2013-as Dakaron, ami a gyári indulók számát (majd' húsz) tekintve merész terv, az utóbbi évek tapasztalatait figyelembe véve mégsem ördögtől való.

Sebestyén Sándor és Bognár József tavaly tapasztalta meg először a Dakar-érzést, s bár a sivatag akkor nem engedte át őket (nagyon keveseknek adatik meg, hogy elsőre célba érjenek), nem szegte kedvüket. A túrkevei versenyző talán még elszántabban, még nagyobb lendülettel készült a viadalra, Marokkóban tesztelt, a Toyotáján megváltoztatta, amit meg kellett, s mindent megtesz azért, hogy célba érjen. Egyelőre ez a legfőbb célja.

Mindkét csapatot elkíséri egy-egy „hátvéd”. Szalayék mögött ezúttal is ott lesz afféle mentőangyalként a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Vörös Ferenc kamionos trió, amelynek nem csupán a versenyzés a feladata, hanem az is, hogy szükség esetén segítsen az Opel-párosnak.
Sebestyénék is belátták, hogy szükség van háttércsapatra, így a Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán trió ugyanolyan Toyotával rajtol, mint ők. Pontosabban ugyanolyannal – telepakolva alkatrésszel. A hármas nem ismeretlen a Dakar-rajongók előtt, övé a valaha volt legjobb magyar eredmény a sivatagi show-n: 2009-ben a tizedik helyen végzett (és kategóriagyőzelmet aratott) a kamionos mezőnyben.

S hogy miért írtunk a bevezetőben négy és fél magyar egységről?

Mert a kétszeres magyar bajnok navigátor, Horn Albert afféle „vendégművészként” egy orosz versenyzőnek (Andrej Cserednyikovnak) diktálja az itinert a több mint 8500 kilométeres versenytáv során. A visszaszámlálás elkezdődött, sőt inkább úgy fogalmaznánk, célegyenesébe ért, hiszen csütörtökön már az utolsó adminisztratív és technikai ellenőrzésen van jelenésük a csapatoknak. Hogy aztán szombaton a tengerparton elrajtoljon a viadal, elkezdődjön a több mint két hétig tartó versenyfutás az idővel – miközben a világ legszárazabb, legforróbb sivatagja, az Atacama lesz az ellenfél.

A gépátvétellel kezdődött

A magyar csapatok utolsó egységei január 2-án, szerdán érkeztek Limába, Peru fővárosába.
Már szerdán megkezdődött a technikai gépátvétel, de a szervezők az elmúlt évhez képest szőrszálhasogatóbbak, így többeknek csütörtökön ismét meg kellett jelenniük a technikai felügyelők előtt.

A verseny január 5-én kezdődik Limában. Az ünnepélyes rajtceremónia után 13 kilométeres gyorsasági szakaszon melegítenek be a versenyzők, várhatóan több százezer néző előtt.
A rövid táv ellenére nem lesz könnyű ez a szakasz sem, mivel a versenyzők a november 22-én hajózták be a versenyautókat, így másfél hónap után itt ülnek először a volán mögé.
A speciálszakasz után 250 kilométeres utazás vár a mezőnyre Pisco városáig.

A Dakar számokban

10: Az eddigi rekorder Stephane Peterhansel győzelmeinek száma, amelyből 6-ot motorkerékpárral, 4-et autóval szerzett.
14: A 2013-as Dakar-rali versenynapjainak száma.
27: Ennyi országban járt a Dakar mezőnye a verseny történetében. Peru először ad otthont a rajtceremóniának.
19: A verseny legfiatalabb indulójának életkora, a holland Robert Van Pelt a motorosok kategóriájában indul.
53: egy újabb rekord, ennyi nemzet még sosem vett részt a Dakaron.
73.3.23: Ennyi éves, hónapos és napos lesz a startnál a verseny legidősebb résztvevője, Francisco Claudio Regunaschi.
210: a verseny szervezői ennyi járművel kísérik a mezőnyt napról napra. 40 autó, 11 helikopter, 12 repülőgép, 55 kamion, 5 autóbusz, valamint a személyautók alkotják a flottát.
450: A motorkerékpárok maximális hengerűrtartalma.
1200: 2012-ben ennyi órát tudósítottak a világ tévétársaságai a versenyről.
1978: december 26-án ezen a napon rajtolt az első Dakar-rali.
8574: A 2013-as Dakar-rali össztávja kilométerben, ebből 4146 kilométer a gyorsasági szakasz.
4.3 millió: a Dakar hivatalos weboldalát ennyien látogatták száma 2012-ben
1 milliárd: a 2012-es Dakar-ralit ennyien nézték a világon a televízióban.

Ezt várják a magyarok

Szalay Balázs (Opel Mokka)
A sivatag önzetlenségre tanít. Ott mindenkinek segíteni kell, hiszen a következő napon te is segítségre szorulhatsz. És nem szabad pazarolni. Sem a vízzel, sem az élelmiszerrel. A sivatagban semmiben sem bővelkedünk, mindent meg kell becsülni, s értékelni kell a kis dolgokat is, mint mondjuk egy kóla vagy egy pohár sör.

Darázsi Zsolt (MAN)
Amíg tart a verseny, én is pörgök, addig hajt az adrenalin. De amikor vége van, nekem is végem – nem működöm tovább, akkor jön ki rajtam a két és fél hét összes fáradtsága. S hogy miben különbözik a dél-amerikai Dakar az afrikaitól? Dél-Amerikában nyár van a verseny idején, úgyhogy sokkal puhább, süppedősebb, vendégmarasztalóbb a homok.

Sebestyén Sándor (Toyota Landcruiser)
Hogy mi tetszik a Dakarban? Többek között az összefogás, hogy a versenyzők a sivatagban tényleg segítik egymást. Nyilván ez
akkor van, ha baleset történik, mert amúgy eléggé egyedül tudsz maradni a dűnék között, a nehezebb terep-szakaszokon csak magadra
számíthatsz.

Pócsik László (Toyota Landcruiser)
Az vezérel minket, hogy beérjünk a célba. Persze minél előrébb, annál jobb, mert azt már megtanultuk a korábbi években, hogy minél előbbről rajtol az ember, annál könnyebb dolga van. Mert korábban indul, mert nem sötétedik rá a sivatagban, van ideje mindenre. Mivel sok évet kihagytunk, most megint olyan érzésem van, mintha először mennénk.

Horn Albert (G-Force Proto)
Úsztam, futottam, próbáltam mentálisan is ráhangolódni a versenyre. Igyekeztem itthon mindent elintézni, hogy ott már csak a szakaszokkal kelljen foglalkozni. Ja, és próbáltam egy-két kilót hízni, mert a Dakaron nekem a víz jobban hiányzik, mint az evés. Ha viszont nem eszem, jól jön a tartalék.

(Forrás: NSO / MTI)