Kajak-kenu: Hibátlan pénteki selejtezők, 500 és 1000 méteren minden egységünk A-döntős

2014. 08. 09.
Megosztás

A magyarok pénteken minden szempontból nagyon eredményes napot zártak a moszkvai kajak-kenu világbajnokságon.

Erős idővel nyerte saját előfutamát női C-2 500 méteren Lakatos Zsanett és Takács Kincső. A friss U23-as világbajnok páros ezzel közvetlenül kvalifikálta magát a vasárnapi döntőbe.

Kozák Danuta is simán nyert az előfutamban és a középfutamban is K-1 500 méteren. A szám olimpiai- és világbajnoki címvédőjének a döntőben a német Weber és a K-1 200 méter olimpiai bajnoka, az új-zélandi Lisa Carrington lehet a legnagyobb ellenfele.

„A reggeli első pálya „fájós” volt, a középfutamra már összeszedettebb voltam és jobban összeállt a mozgásom is. A rajtom nem volt tökéletes és a táv közepén kicsit lassítottam is, szóval még maradt bennem, ennél gyorsabban fogok tudni menni a döntőben” – mondta a középfutam után a nagyon mosolygós Kozák Danuta, aki a K-1 200 méter Európa-bajnokaként természetesen simán továbbjutott a legrövidebb távon is.

Új nap, új remények. Ezzel a felkiáltással vághatott neki a mai napnak és a K-1 500 méteres versenyszámnak Dombvári Bence, majd simán továbbjutott az előfutamból a szám athéni olimpiai bajnoka, a kanadai Van Koeverden mögött alig néhány századdal lemaradva. A versenyző talán még ennél is kellemesebb meglepetés szerzett, amikor délután megnyerte a középfutamát is, de saját felkészültségével még mindig nem volt elégedett.

„Jelenlegi formámhoz képest az 500 méter is hosszú. Az elején el tudok menni „technikából”, az utolsó háromszáz métert erőből próbálom megoldani, de a finisre „elfogyok”, szinte csak a szél fúj be a célba. Ennek ellenére természetesen vasárnap mindent megteszek majd egy dobogós helyezésért, hogy összejöjjön, ahhoz 2-3 másodperccel gyorsabbnak kell lennem” – mondta Dombvári Bence.

C-1 500 méteren Khaut Kristóf is kellemes meglepetést szerzett. A 19 éves, első felnőtt világversenyén szerepelő kenus az előfutamban második lett az üzbég Menkov mögött, a középfutamból pedig egy harmadik helyezéssel tulajdonképpen simán jutott be a döntőbe.

„Életem legjobbját szeretném nyújtani a fináléban, a formaidőzítésem jól sikerült, így bízom benne, hogy ez összejöhet” – mondta az ifjú kenus.

Kiválóan kezdtek a magyar kajakpárosok is 500 méteren. A férfiaknál Dombi Rudolf és Boros Gergely, a hölgyeknél pedig Szabó Gabriella és Csipes Tamara nyerte meg szinte lazán az előfutamát. Első helyével mindkét egység közvetlenül a döntőbe kvalifikálta magát, pedig a férfi párosnak technikai gondja is akadt.

„Volt egy kis holtjátéka a hajónk kormányának, ezért „úszkáltunk” a pályán jobbra-balra, de a döntőre megcsináltatjuk – mondta Dombi Rudolf. – Alapvetőn elégedett vagyok, jól eveztük, uraltuk a pályát és a legjobb idővel jutottunk tovább, de még így is maradt bennünk legalább egy másodperc, mert beragadtunk a rajtban. Most pihenünk egy napot, ma elmegyünk várost nézni, lazítunk, talán még iszunk is valamit és bizakodva várjuk a vasárnapot.”

„Minden tökéletes volt, jó rajt után megfelelő volt az utazósebességünk és „rá is tudtunk tenni” háromszáznál, boldogan megyek majd vasárnap a döntőre – mondta a páros előfutama után Szabó Gabriella. - Pedig reggel apró hibát vétettem, rossz rajtidőpontra emlékeztem és egy fél órával előbbre időzítettem a formát, aztán Tami felvilágosított, hogy még nem indulunk sehová.”

Címvédőhöz méltóan kezdett C-2 1000 méteren Vasbányai Henrik és Mike Róbert is. Az előfutamban alacsony csapásszámmal teljesítették a távot az élen haladva és csak az finisben iparkodtak egy kicsit. A középfutamban is domináltak és szemre simán győztek, ennek ellenére nem voltak maximálisan elégedettek.

„Jó lenne a döntőben elérni, hogy nem lépjenek meg tőlünk a rajt után 1-2 hajóval az ellenfelek. Fárasztó lelkileg, hogy nekünk sokszor ilyen hátrány kell ledolgozni, még akkor is, ha egyébként meg tudjuk csinálni. A középfutam vége különben jól sikerült, kétszáznál indítottunk egyet, száznál és ötvennél is szoktunk, de erre most nem volt szükség” – mondta Vasbányai Henrik.

Férfi K-4 1000 méteren még a délelőtt meglett az előfutam-győzelem a Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel összeállítású egységnek, így a magyarok minden olyan pénteki számból közvetlenül a döntőbe kerültek, amelyikből erre egyáltalán lehetőség volt.

„Jó, hogy nem kellett még egyet menni délután, mert az most nem esett volna jól – mondta az olimpiai ezüstérmes négyes vezérevezőse, Kammerer Zoltán. – Tetszett az előfutam, de a döntőben még ennél is jobb pályát kell mennünk.”

A pénteki nap zárásaként bemutatkoztak a 200 méteren rajthoz álló egységek is a krilatszkojei pályán az előfutamokban. A magyar versenyzők kivétel nélkül továbbjutottak, így minden számban érdekeltek lesznek a szombati középfutamokban a legrövidebb távon.

A gyorsasági világbajnokság szombaton délelőtti döntőit 9 órától élőben közvetíti az M1, a Kossuth Rádió és az Eurosport is. A közszolgálati csatornán Pulai Imre-, a rádióban Kovács Katalin-, a sportcsatornán pedig Hüttner Csaba lesz a meghívott szakértő.

Az on-line eredmények itt megtekinthetők.